Av den 22 mars, 2017 - Google AdWords | Inga kommentarer
4 tips för dig som A/B-testar dina annonserar i AdWords

Att få en så hög intäkt som möjligt till en så låg kostnad som möjligt är naturligtvis ett mycket vanligt mål vid annonsering. Vi vill alltså betala så lite vi kan för varje ny kund. För att lyckas med det krävs naturligtvis att vi tar rätt beslut och drar korrekta slutsatser, vilket i sin tur kräver ett noggrant arbetssätt och ett gediget analys-arbete. Vi har i flera blogginlägg pratat om hur viktigt det är med A/B-test t.ex. i inlägget om att öka konverteringen för din e-handel. När det kommer till att A/B-testa i AdWords så är det viktigt att först och främst jobba strukturerat, men det är också viktigt att förstå hur man ska analysera resultaten. Det finns nämligen flera nyckeltal i AdWords. De nyckeltal som är relevanta för dig har bland annat att göra med vad för typ av verksamhet du driver eller gör reklam för. Men när det gäller utvärderingen av annonser är det oftast Click-through-rate (CTR) och antalet konverteringar som är viktiga. Här kommer några råd om hur du kan jobba mer strukturerat med A/B-tester i AdWords.

Annonsväxling

Annonsväxlingen, det vill säga vilka av annonserna som kommer att visas, kan du styra på kampanj-nivå. Den här inställningen är avgörande för hur du ska läsa av dina A/B-tester. Inställningen ”Optimera för klick: Visa annonser som väntas ge fler klick” innebär att Google väljer vilken av dina annonser i en annonsgrupp som de tror får fler klick. Vad som styr detta är lite otydligt, men vi har noterat att det oftast blir de annonserna där sökordet är så tidigt i annonsen som möjligt och gärna på fler ställen i annonsen. När du analyserar dessa A/B-tester så kommer alltså en viss del av dina annonser ha fler visningar än andra vilket kan gör det svårt att avläsa vilken av annonserna som faktiskt har nått bäst resultat. Men, man kan ju också tycka att man ska kunna lita på Google och att de verkligen visar den bästa annonsen.

Om man är lite mer skeptisk kan man ställa in ”rotera på obestämd tid”, då kommer Google visa dina annonser ungefär lika många gånger oavsett bedömning av annonsen. När annonserna visas lika många gånger så blir det lättare att läsa ut CTR och konverteringsgraden. Men detta är en smaksak och också något man kan testa sig fram på även här. Det finns även alternativet ”rotera jämt: via annonser jämnare fördelat under 90 dagar och optimera sedan för klick” och detta innebär precis som det låter, annonserna visas jämt i 90 dagar för att sedan automatiskt gå över till att optimera för klick. En kombination av ovan nämnda typer med andra ord.

 

Här ser vi två exempel på annonsväxling: Till vänster använder vi ”rotera på obestämd tid” och till höger ”optimera för klick”. Som ni märker så blir det svårare att analysera ”optimera för klick”, men man kan också tänka att Google väljer den bästa annonsen åt en.

 

Standardisera

En annons i AdWords består främst av två rubriker och en beskrivningsrad. Om du vill jobba strukturerat med A/B-test så är det bara en av dessa som du bör variera mellan dina olika annonser. Annars blir det svårt att avgöra vad i annonsen som faktiskt påverkar. Alltså, standardisera två av dessa delar i annonsen och variera den tredje. Efter en tidsperiod väljer du den testade delen av annonsen som har visat bäst resultat och därefter testar du istället en annan del.

Etiketter

Lät punkten över förvirrande? Genom att använda etiketter i AdWords så blir det lättare att hålla isär dina annonser. I exemplet till höger så har jag testat tre olika annonser i en och samma annonsgrupp. Efter några veckors tid kunde vi se vilken av annonserna som har fått flest klick eller lett till flest konverteringar. Då skapade vi tre nya annonser men standardiserade rubrik 2 och A/B-testade rubrik 1 istället. Det finns självklart fler saker i en AdWords-annons som kan A/B-testas, så som landningssida och tillägg, så skapa även etiketter för dessa om du vill A/B-testa dem.

Ta inte bort dina annonser

När du vill testa något nytt, se till att skapa helt nya annonser i din annonsgrupp. Skriv inte över dina gamla annonser utan pausa dem istället. När du skriver över annonserna eller tar bort dem helt så har du inte längre någon historik att se tillbaka på och din historik är ju viktig för framtida A/B-tester.

Vill du ha mer tips & råd när det kommer till AdWords-annonsering läs fler av våra inlägg eller kontakta oss på NOGA.

Gör bättre kampanjer på AdWords – med mer genomtänkta annonser

Därför är en byrå rätt nästa steg för din Google AdWords-annonsering

Lär dig skillnaden på AdWords olika matchningstyper av sökord

Linnea Wiberg

Strateg, NOGA

 

Dela artikeln

 

Lämna en kommentar