Av den 28 september, 2016 - SEO-nyheter, Teknisk SEO | Inga kommentarer
7 Situationer då SEO inte är den enda rätta vägen.

Sökmotoroptimering är en av de absolut bästa metoderna som finns tillgängliga när företag vill öka sin försäljning och synlighet. Men det betyder inte alltid att det är det enda rätta. Min personliga iakttagelse är att många idag blundar för det faktum att SEO idag endast är en av många effektiva kanaler som kan användas för företag att nå ut med sin marknadsföring – en naivitet som jag tror kan straffa sig i längden. Eller kanske snarare: inte betala sig i den grad det skulle kunna göra. Kanske har SEO ersatt så många typer av marknadsföring att man nu blundar för risken att ersättaren själv blir ersatt? Så allvarligt är det givetvis inte, men SEO är inte en ensam marknadsföringsmetod – det är snarare en av många som tillsammans strategiskt bildar en riktigt bra helhet för din marknadsföring.

Jag vill därför i det här blogginlägget uppmärksamma fall där SEO inte är lösningen eller åtminstone inte den enda lösningen, utan där andra medier och kanaler ger betydligt mer effekt (med eller utan SEO som komplement). Det kan handla om sociala medier, AdWords-annonsering, video eller till och med så gammalmodiga metoder som – håll i hatten nu – tryckt reklam i dagstidningen.

Det finns helt enkelt stunder, tillfällen och marknader där SEO ger väldigt lite – i vissa fall ingenting alls – tillbaka. Tro mig, jag tror helhjärtat på SEO om du har rätt förutsättningar för att satsa på det, men det som nu följer är 7 situationer då du ska överväga att även använda en eller flera typer av marknadsföring för maximal effekt.

1. Du har en väldigt begränsad budget

En begränsad budget i kombination med orimliga förväntningar är ett vanligt problem. Orimliga förväntningar leder ofta till frustration och är givetvis inte hållbart i längden. Kanske räcker din budget inte till för att göra den SEO som din business kräver, behöver och förtjänar. Den begränsade budgeten du har kanske kan placeras någon annanstans där den ger mer effekt?

2. Kort tidsplan men höga krav

”Jag vill ranka etta på X och det måste ske om två veckor, det löser väl ni?” Det är en fråga som ibland dyker upp, även om just det här exemplet är kraftigt förenklat. Sökmotoroptimering är långsiktigt och fungerar inte för dig som ska nå ut med något väldigt fort. Med Google AdWords kanske du enklare kan nå din målsättning och nå toppen fort? Missuppfatta mig inte här, Google AdWords är inte något tillfälligt som man kör tills man fått organiska positioner, utan det är även det en strategiskt långsiktigt kanal. Men är tiden knapp så ger troligen AdWords bättre resultat än SEO över kort tid.

3. Annonserna utgör för stor konkurrens

Idag kan det finnas upp till fyra annonser högst upp i sökresultatet innan den organiska listan börjar. Lägg till lite webbplatslänkar, Google shopping, kartor och annat som tar upp mycket yta, så kan det finnas 20 länkar att klicka på innan den första organiska träffen. Är det verkligen värt att lägga en stor marknadsföringsbudget på att synas etta organiskt i de här fallen? Risken är att det kostar mer än det smakar att nå den ärofyllda förstaplatsen i vissa fall.

4. Dina sökord är inte affärsvänliga & du har slarvat från början

Du har gjort en schysst landningssida, kollat sökord med rejält med sökningar, du har gjort on-page enligt best practice och du har efter mycket slit fått en bra position. Men ändå tjänar du inga pengar. Vad tusan?! SEO = pengar och rikedom, det har en ju hört. Vad kan vara fel? Troligtvis har du prioriterat helt fel redan i din inledande sökordsanalys. Sökorden var säkerligen relevanta för din business, men inte vidare affärsvänliga. Personerna som klickar på länkarna i sökresultatet är helt enkelt inte dina (potentiella) kunder.

Vad tusan?! SEO = pengar och rikedom, det har en ju hört. Vad kan vara fel?

Hur hade det sett ut om du innan du lade ner timmar och stora summor på SEO hade testat PPC-annonsering på samma sökord och analyserat försäljningsresultatet? Du hade kanske sparat både pengar och frustration av uteblivna resultat och istället kunna satsa på SEO längre fram när du tagit reda på vilka sökord som ger affärer?

5. Din verksamhet är helt ny i en konkurrensutsatt bransch

Det tar tid att nå organiska resultat, och som jag tidigare nämnde längre tid än många har. Är din verksamhet helt ny och du dessutom har gett dig in i en bransch där konkurrensen på förstasidan är stenhård och samtliga platser innehas av stora jättar… då ska du kanske inte lägga hela marknadsföringsbudgeten på att ranka organiskt. Visst, din byrå kan försöka optimera för ”enklare” sökord och jobba hårt med long-tail, men är det verkligen värt den stora insatsen? Det är tungt att ranka organiskt, även i lokala segment med få sökningar kan det ta lång tid att räkna hem investeringen.

6. Din produkt är helt ny och ingen känner till varken den eller behovet av den

Du kanske har börjat sälja en vattenflaska med ett lock som snurrar för att du vill få en härlig spinn på vattenstrålen. Men hur många tror du googlar vattenflaskor med snurrande lock i dagsläget? Nej, där kanske du inte ska lägga massvis med pengar i början innan du nått ut till allmänheten om din produkt – hur du gör det är en annan femma.

7. Du accepterar enbart förstaplatsen och allt annat är ett misslyckande

Om du ser allt annat förutom förstaplatsen i Googles organiska sökträfflista som ett misslyckande så kanske du ska tänka om. Inom sökmotoroptimering finns inga garantier och den där åtråvärda och mytomspunna förstaplatsen är fler som misslyckas med att nå än de som faktiskt lyckas. Konkurrensen är stenhård och är du (läs din marknadsbudget) verkligen beredd att ge upp allt annat för att ta dig längst upp?

Om varje affär du får är värd 10 miljoner, fair enough, men annars kanske du ska lägga din SEO på en mer normal nivå och istället komplettera med andra kanaler.

Sammanfattning

Digital marknadsföring i allmänhet – och SEO i synnerhet – är på många sätt det bästa som hänt reklambranschen sedan… ja inte vet jag… offsettryck? Men dess fantastiska möjligheter till mätbarhet har gjort att kraven på resultat har blivit snedvridna och i många fall orimliga.

Jag påstår inte med det här blogginlägget att SEO ska ersättas helt och hållet. Det finns verksamheter där SEO trots allt kan skapa underverk. Men våga titta lite bredare än det där lockande organiska sökresultatet, det är trots allt inte alltid den enda sanna vägen.

Här på NOGA har vi insett att de allra bästa resultaten når vi med kunder där vi går in som komplett strategisk partner och hjälper till med alla bitar. Att få besökare via SEO, annonsering på AdWords och sociala medier som ger affärer tack vare ett strategiskt konverteringsarbete på webbplatsen är grunden i vårt erbjudande. Vi breddar dock allt oftare våra uppdrag med e-postmarknadsföring, RTB och innehållsstrategi för hela webbplatsen. Tiderna och kundernas behov förändras ständigt och vi jobbar hårt för att alltid hänga med, för det är trots allt det som gör oss till en strategisk partner att räkna med.

 

Dela artikeln

 

Lämna en kommentar