Av den 25 februari, 2012 - Etisk SEO | Inga kommentarer

etisk_seo_826

Och vad menar vi egentligen med Etisk SEO? För oss på NOGA handlar Etisk Sökmotoroptimering bland annat om att arbeta med ett långsiktigt perspektiv, att genom riktigt smarta länkaktiviteter få länkar från relevanta sajter och att alltid arbeta med ett värdefullt och relevant innehåll på webbplatsen.

Etisk Sökmotoroptimering med NOGA

Etisk SEO handlar även om att sätta besökaren i centrum – dina kunder alltså. Det kräver en hel del arbete med innehållet på webbplatsen, men resultatet är mödan värt. En annan positiv effekt av Etisk SEO är att den ger en långsiktig SEO-effekt. När många oroar sig för Googles uppdateringar av sökalgoritmer kan våra kunder istället ofta uppnå starkare positioner. För den som arbetar med Etisk SEO är uppdateringarna inget att oroa sig för. De syftar ju egentligen till att göra internet bättre – och det gillar vi.

Vad tycker Google om sökmotoroptimering?

Google stödjer och uppmuntrar till SEO. Google har till och med tagit fram och publicerat tips och riktlinjer för hur Google tycker att sökmotoroptimering ska gå till. Vi på NOGA tycker det mesta är riktigt bra tips. Vi stödjer även Googles försök till att bringa lite ordning och försöka införa ett etiskt tänkande i en annars ganska luddig bransch. Vi gillar naturligtvis inte allt som Google säger och gör, men följer gärna deras tips, idéer och direktiv – när de bidrar till att göra internet bättre.

Stora risker med Black Hat-SEO (oetisk SEO)

Tyvärr riskerar den som anlitar ett SEO-bolag, som inte arbetar etiskt, att helt enkelt råka illa ut. Genom att till exempel anlita en byrå eller konsult som använder så kallad ”Black Hat”-SEO tar man som kund en enormt stor risk. I vår bransch finns flera SEO-bolag som av olika anledningar fått sina kunders webbplatser avstängda och uteslutna från Googles index. Och att bli utesluten från Googles index är så klart ingen önskedröm. Konsekvenserna är förödande – osynlighet i Googles träfflista kan mycket väl leda till minskad försäljning.

Etisk SEO – det enda seriösa alternativet

Genom att forma webbplats och budskap att tilltala besökaren, skapas inte bara en bra användarupplevelse. Du får även en nöjdare besökare som lyckas få svar på sina frågor – just genom ett besök på din webbplats. Och en nöjd besökare blir mer sannolikt snart även en kund. Lite som grädde på moset tycker även Google att du är hyvens som gör det så bra för besökaren, så de belönar dig med bättre placeringar – bättre synlighet alltså. Snacka om win-win: Besökaren får en bra upplevelse och svar på tal och du får en korrekt och väl fungerande webbplats, med bättre synlighet.

Och allt detta bara för att du väljer den mest sunda och rimliga metoden för att optimera webbplatsen.

Hör av dig så berättar vi gärna mer om hur vi kan hjälpa dig med Etisk SEO.

Rickard Lyxell

Strateg och kvalitetsansvarig, NOGA

 

Dela artikeln

 

Lämna en kommentar