Av den 28 augusti, 2017 - Sociala Medier | Inga kommentarer
Ta kunder från dina konkurrenter: 4 sätt att använda Facebook lookalikes

Hur hittar du nya kunder? Har du fastnat i något slags limbo där du underhåller dina gamla kunder men har svårt att hämta in nya? Det här är dessvärre ett tillstånd som väldigt många e-handlare (och naturligtvis även andra företagare) känner igen sig i. Men det finns smarta lösningar, inte minst genom sociala medier som Facebook och Instagram. Men det kräver lite finurlighet, något som jag tänkte visa nu.

Att annonsera på Facebook är inte särskilt svårt. Det som kan vara svårt är däremot att hitta rätt målgrupp. Tyvärr är det oftast inte bara att ställa in på kön och ålder och hoppas att folk kommer köpa. Vi behöver vara lite mer raffinerade än så. Och det är här Facebooks lookalike-grupper kommer in i bilden. Vi kan alltså skicka in en population till Facebook – och få tillbaka en helt ny målgrupp bestående av liknande personligheter med samma smak, beteende och livssituation.

Genom att göra på det här sättet, kan vi helt enkelt bredda våra vyer för att attrahera nya kunder. Inte sällan är det här även personer som redan idag är kunder hos någon av dina konkurrenter, vilket gör att du kan börja plocka marknadsandelar här och nu.

Eftersom det här är både häftigt och effektivt, kommer här mina fyra bästa tips på lookalike-målgrupper som du borde använda dig av redan idag.

1. Baserat på engagemang

Skapa en målgrupp baserat på engagemangDet du vill göra är att skapa engagemang. Engagemang sprider ringar på vattnet och genererar synlighet. Personer som engagerar sig i det du postar är också de som tycks bry sig mest. Du vill nå fler sådana. Börja med att ta fram en målgrupp som baseras på interaktioner med dig. Den här kan du sedan utgå ifrån när du skapar en lookalike.

2. Baserat på konverteringar

Ta fasta på dina trogna kunder. Förhoppningsvis använder du dig redan av spårning i e-handeln där du triggar events där besökaren exempelvis placerar produkter i varukorgen eller genomför köp. Bygg målgrupper utifrån dessa events och använd det sedan som en källa till din nästa lookalikegrupp. Resultatet blir att du får ut en helt ny målgrupp som till stor del påminner om dina befintliga kunder.

3. Baserat på ditt key content

Har du extra viktigt content på din sajt? Du vet det där innehållet som får besökarna att konvertera lite mer och lite bättre. Se då till att driva ännu mer trafik till dessa sidor. Bygg målgrupper utifrån specifika URL:er och använd sedan detta som underlag för att ta fram lookalikes som också kommer vara intresserade av att läsa, titta på video, bilder eller lyssna på dig – och till slut också handla.

4. Baserat på kundregister

Kanske har du inte bara en e-handel, utan du sitter även på ett övrigt kundregister – eller nyhetsbrevsprenumeranter. Det här är på alla sätt besökare som sedan tidigare har sagt ja till dig. Ladda upp dina e-postadresser och telefonnummer och se hur Facebook matchar dessa mot sina användare. Det här är sedan målgrupper du bör använda dig av, inte bara för fortsatt marknadsföring, utan även för att skapa nya lookalike-målgrupper.

Kim Halderot

Strateg, NOGA

 

Dela artikeln

 

Lämna en kommentar