Facebook Marketplace – så påverkar det dig som annonsör

Precis i dagarna har Facebook släppt sitt marknadstorg, Facebook Marketplace. Det var för ett par veckor sedan som nyheten kom, och som samtidigt inte direkt fick övriga marknadsplatser att skälva – åtminstone inte offentligt. Blockets VD, Jan Prokopec, menar att Blocket själva står för kvalitet tack vare att de tar betalt för sina annonser.

Då har man inte förstått Facebooks affärsmodell. Att Facebook själva inte skulle ta betalt för annonserna har varit självklart. Det är inte dessa pengar som är viktiga för plattformen, det är ändå småsummor i sammanhanget. Istället är det de senaste årens magiska ord som är målet: data.

Målet för Facebook är således marknadsandelar av begagnatmarknaden. Ju fler som säljer saker, och ju fler som söker saker, desto mer data kring intressen och beteenden kan Facebook samla in om oss. Det här är med all sannolikhet data som kommer att komma oss annonsörer av Facebookannonser tillgodo senare – allt för att Facebook ska kunna erbjuda ännu bättre underlag för att bygga målgrupper.

Facebook Marketplace i Sverige

Blocket vs. Marketplace

Kan vi idag se en vinnare mellan den absolut största giganten och den nya (om än inte så lilla) uppstickaren? Svårt att ge ett definitivt svar. Klart är dock att Facebook är gratis och Blocket kostar pengar. Och som vi alla vet så är gratis ganska ofta också väldigt gott.

Som Blockets VD tidigare har varit inne på, så är det sannolikt så att Blocket tack vare avgifterna har fått bort det mesta av det billiga ”skräpet”, om jag får uttrycka mig så. Det här är sannolikt annonser som Facebook däremot kommer få leva med. Dock är det som sagt så att Blocket lever på intäkterna från såväl köp- och säljmarknaden, men också från intäkterna från de banners de säljer. Facebooks affärsmodell skiljer sig här ganska kraftigt genom att de enbart söker datan.

Det här gör att det blir lite farligt att uttrycka sig som Blocket gör, att inte se konkurrensen som riktig konkurrens. Vi har sett detta förr bland stora svenska bolag med telefonkataloger som inte riktigt såg hotet från Google.

Så påverkar det här dig som annonsör

Förutom att konsumenter plötsligt får tillgång till ytterligare en köp- & säljkanal, kommer det här knappast att synas särskilt mycket. Det mesta kommer istället att ske bakom kulisserna. Här kommer Facebook istället att kunna finslipa möjligheten att bli ännu mer exakt i Ads Managers målgruppsurval, allt för att du och jag ska kunna nå ännu fler kunder, sälja betydligt mer – och i förlängningen vilja spendera ännu mer pengar på annonsering.

Kim Halderot

Strateg, NOGA

 

Dela artikeln

 

Lämna en kommentar