Fler byråer med kundernas bästa för ögonen

Allt för många webbplatser byggdes fortfarande 2013 med föråldrad teknik, men framför allt med total avsaknad av den så viktiga synlighetsstrategin. Strategin för hur webbplatsen ska synas, ta plats och få besökare. Mycket pengar och resurser läggs på att skapa nya webbplatser – ofta utan att ge någon egentlig affärsnytta tillbaka. Det är naturligtvis inte acceptabelt. Kunderna förtjänar bättre än så. Det borde väl inte vara en orimlig tanke att vi som leverantörer alltid strävar efter att ha våra kunders bästa för ögonen? Att helt enkelt lägga vår yrkesstolthet i att försöka ge kunden bästa möjliga utväxling på sin investering. För mig  är det självklart.

”Sedan flera år tillbaka utgörs den största och viktigaste delen av vårt arbete av att utveckla den strategiskt smartaste och långsiktigt effektivaste vägen för våra kunder att växa.”

Tidigare genom åren har vi från både webbyråer och reklambyråer inte allt för sällan stött på en lite smått nedvärderande attityd till oss som arbetar med marknadsföring på internet och sökmotoroptimering. Vi har ibland fått ett rykte om att ”mest sitta och skaffa länkar till kunderna”. Det är naturligtvis en kraftigt förenklad bild men ett visst mått av sanning finns det ändå i påståendet. I vår bransch finns än i dag konsulter och bolag som på ett lite föråldrat sätt mest ägnar sig åt att bygga länkstrukturer. Men det gäller självklart långt ifrån oss alla.

”Det är effekten av det vi gör som är värd att betala för.”

Strategi för att växa

Sedan flera år tillbaka utgörs den största och viktigaste delen av vårt arbete av att utveckla den strategiskt smartaste och långsiktigt effektivaste vägen för våra kunder att växa. För det är ju just att få kunderna att växa och utvecklas som egentligen är det enda självklara mål som vi som arbetar med marknadskommunikation borde ha. Det är ju faktiskt just därför våra kunder är beredda att spendera hundratusentals kronor på våra tjänster. Inte för att vi är trevliga. Inte för att vi gör ”snygg design”. Inte ens för att vi är duktiga på det vi gör. Nej, det är effekten av det vi gör som är värd att betala för. Och just snygg design kombinerat med smart strategi för synlighet kan ibland vara just den kombination som ger bäst effekt. Ibland. Och det är klart som korvspad att det krävs att man är duktig på det man gör för att det ska bli bra.

Trasiga webbplatser 2013

Vi på NOGA har idag ett bra samarbete med flera duktiga byråer som förstår precis hur marknadsföring på internet 2013 fungerar. De bolag som idag har en reklambyrå, webbyrå eller SEO-byrå som kan utveckla strategier och tala om vilken väg som är värd att satsa på kan skatta sig lyckliga. Värre är det för den andra kategorin. De som vi varje vecka stöter på. Bolag med webbplatser – ofta påkostade – som nyligen producerats med teknik och strategi för synlighet, motsvarande den som användes 2007.

Jag pratar om webbplatser som kostat flera hundratusentals kronor att utveckla och som ändå inte fungerar korrekt. Sajter som ofta ser bra ut vid ett första ögonkast men som egentligen är trasiga och inte ens går att navigera. Men nästan än värre är nog alla de sajter som ser bra ut och som kanske till synes fungerar ok, men som ingen hittar. Ingen hittar till den bara för att den som producerade webbplatsen saknade kunskap om vad som krävs för att få sajten att synas vid sökningar på Google. Lite som att först formge en snygg broschyr, sedan trycka den på finaste papper bara för att till sist låsa in den i ett mörkt rum och kasta bort nyckeln.

Dags att hjälpa kunderna till framgång

Så vem är egentligen den största förloraren? – Kunden. Tyvärr alltid kunden med stort K. Med ”zero visibility” är det inte alls konstigt om framgången helt uteblir. Nej, låt 2014 istället bli året då vi gemensamt ägnar oss åt att hjälpa kunderna att växa. Låt oss hjälpa kunderna att skaffa fler relevanta besökare till sina nya fina webbplatser. Och varför stanna vid det? Här börjar egentligen arbetet med att omvandla besökarna till kunder. För det är ju först då våra kunder får något tillbaka som verkligen är värt att betala för.

Och nöjda kunder brukar alltid löna sig. För alla inblandade.

 

Dela artikeln

 

1 Comment

  1. Carl-Gustav Öberg
    16 december, 2013

    Väl skrivet. Precis som för er är det alltför ofta man stöter på en nyproducerad webb för ett par hundra tusen som måste byggas om för att kunna nå den synlighet som önskas/som hade kunnat nås bara genom att göra projektet rätt från början.

    Reply

Lämna en kommentar