Av den 13 september, 2017 - Google Analytics | Inga kommentarer
3 anledningar till varför du ska hålla koll på trafiken till din sajt

Oavsett vilken bransch ditt företag verkar i finns det anledning att hålla koll på trafiken till din hemsida. Oavsett storlek på verksamhet, oavsett hur omfattande din sajt är, kan du tjäna på att informera dig om vad som händer på din hemsida. Vi som konsumenter, men även företag, vill gärna kolla upp andra som vi ska göra affärer med.

Vill vi anlita en rörmokare vill vi gärna kolla upp referenser och tidigare jobb. Det gör vi naturligtvis på rörmokarens hemsida. Vill vi anlita en redovisningsbyrå vill vi läsa om tjänsterna de erbjuder och kunna känna en trygghet i att redovisningsbyrån kan det de säger. Vi kollar ofta på hemsidan innan vi tar kontakt med företaget i fråga. Gör vi inte alla så?

Med det kostnadsfria verktyget Google Analytics kan du få all information om din sajt som du behöver. Har du ännu inte börjat använda Analytics så är det dags nu. Därför ska jag ge dig tre goda skäl till varför du faktiskt ska hålla koll på trafiken.

1. Att mäta är att veta

När du som företag insett att webbplatsen är en viktig kanal i din kommunikation med kunder och intressenter, blir det en naturlig följd att du vill veta hur sajten presterar. Svarar den upp mot vad dina besökare är ute efter?

Kan du få potentiella kunder att kontakta dig på ett enkelt sätt – och kan du övertyga dem om att de ska göra det? För att få svar på dessa frågor behöver du mäta. Med Google Analytics kan du till exempel identifiera vilka sidor på din hemsida som underpresterar eller som saknar tillräckligt relevant information för besökaren. Det kan du – med lite justeringar i implementationen – se genom att avvisningsfrekvensen, det vill säga de som besöker sidan och sedan lämnar den utan att ha klickat sig vidare, är väldigt hög. Det ger dig information om att du behöver uppdatera eller förändra dessa sidor.

2. Fatta inte beslut på känslor

För varje verksamhet som söker vägar för att förbättra lönsamheten är det viktigt att besluten fattas på data och inte känslor. Likadant gäller det för trafiken till din webbplats och vad som händer på den. Med Google Analytics får du ett underlag som gör att du kan fatta rätt beslut. Om du exempelvis har flera digitala kampanjer igång, och du står inför valet vad du ska fortsätta med, kan du med hjälp av data se vad de tidigare kampanjerna genererat för resultat och vad de lett till och utifrån det fatta beslut om framtida kampanjer.

Det handlar således inte bara om hur mycket trafik du får, utan poängen är att det är rätt trafik också. Det kan du exempelvis se genom hur många sidor användarna besöker när de kommer från olika källor. Ett högre antal sidor per besök visar på att besökarna från just den kanalen är intresserade av vad du har att erbjuda dem. Och då kan du se att just den kanalen eller kampanjen genererar rätt trafik och du har underlag för beslut inför framtida kampanjer.

3. Se uppsatta mål som ett arbetsredskap

Att använda Analytics handlar inte bara om att få tillgång till en massa data och siffror. De behöver tolkas och analyseras också. Genom att sätta upp mål kopplat till sajtens trafik kan du enkelt hitta bra data för bedömningar. Med hjälp av målen kan du se om din webbplats motsvarar vad dina besökare är ute efter. Och med hjälp av mål kan du följa upp hur väl webbplatsen bidrar till dina affärsmål.

Om du via din landningssida vill få in kontaktförfrågningar som du sedan kan bearbeta till att bli kunder, kan du sätta upp ett mål på hur många som faktiskt fyller i kontaktformuläret. Då kan du till exempel se varifrån de kommer och om dina marknadsföringskampanjer lönat sig i form av kontaktförfrågningar. Har du en e-handel kan du med e-handelsspårning på samma sätt se varifrån dina mest värdefulla besökare kommer och få underlag för framtida kampanjer.

Det finns som sagt många fördelar med att hålla koll på trafiken till sin hemsida och beskrivet ovan är några av dem. Se till att dra nytta av informationen du kan få fram och använd den till att förbättra och utveckla din webbplats. Om du inte mäter kan du inte heller veta vad som fungerar och vad som inte fungerar. Om du inte mäter blir besluten också fattade på känslor, och visst kan känslan ha rätt ibland. Men om du inte mäter, vet du heller inte om känslan var rätt eller fel. Så mät och fatta beslut grundade på data och insikt om hur det förhåller sig med din webbplats och trafiken till den. Då har du möjlighet att öka din förtjänst och faktiskt göra fler affärer.

Marcus Rylner

Strateg, NOGA

 

Dela artikeln

 

Lämna en kommentar