Gör kunder av besökarna med Konverteringsoptimering (CRO).

Konverteringsoptimering (CRO) handlar om att påverka besökarna på din webbplats att agera precis som du vill att de ska göra.

Till exempel kan det handla om att genomföra ett köpta kontakt, eller anmäla sig till ett seminarium. Eftersom arbetet med konverteringsoptimering handlar om att förbättra konverteringsgraden kan man lite förenklat säga att processen består av områdena testmätning och analys. Utgångsläget är ofta att man har en viss trafikmängd, där bedömningen görs att konverteringsgraden går att förbättra. Ett bra första steg är att börja med en rad olika användartester och användarfilmer.

Identifiera (och sänk) eventuella trösklar med användarfilmer

En användarfilm är precis vad det låter som. En användare som besöker webbplatsen. När det gäller en e-handelssajt går våra testpersoner hela vägen från en sökning på Google – till kassan i syfte att till slut genomföra ett köp. För att vi ska kunna studera användarbetéendet och identifiera trösklar och brister filmas hela webbplatsbesöket. Inspelningen innefattar därför även ljudupptagning, där användaren i realtid beskriver sina tankegångar, och förklarar varför vissa val görs.

Vi rekommenderar ofta mellan 3-5 användarfilmer, ibland fler – för varje webbplats. Testfilmerna sammanställs sedan för att jämföras. Olika ”trösklar” och ”hinder” på webbplatsen identifieras, och fungerar som underlag för nästa steg i processen – A/B-tester.

A/B-tester

Med A/B-tester prövas olika versioner och utföranden mot varandra. Besökarna delas upp i en A-grupp och en B-grupp. Det kan till exempel handla om ett specifikt erbjudande som visas på ett visst sätt för A-gruppen och på ett annat för B-gruppen. I ett annat A/B-test kanske A-gruppen möts av en viss layout, en annorlunda meny eller ett nytt ”köp-knapp”-utseende samtidigt som B-gruppen ser en annan version av dessa.

Jag tror ni förstår.

Poängen är att i stort sett vilken förändring som helst – som bedöms ha potential att höja konverteringsgraden – är relevant att testa på detta vis. Versionerna slumpas sedan mellan varandra, och efter X antal besökare så jämförs konverteringsgraden för respektive version. Efter ett ”lyckat A/B-test”, dvs ett test där en version har fler antal konverterande användare än de andra – implementeras den versionen permanent på webbplatsen. Därefter startas ytterligare tester. Ofta jobbar man med betydligt fler än 2 grupper samtidigt.

Förutom traditionella A/B-tester är användarvänliga integrerade ”pop-up”-kampanjer ytterligare ett alternativ, där ett erbjudande eller budskap helt och hållet designas in i befintlig design. Även riktade bannerkampanjer i syfte att locka en kund som redan handlat, att handla ännu mer kan – om det utförs rätt – förbättra konverteringsgraden avsevärt.

Faktum är att det nästan alltid finns potential att förbättra. Och för alla som vill maximera sin affärsnytta bör man givetvis alltid sträva efter att förbättra konverteringsgraden. Det är ju där lönsamheten finns.

Personlig livechat med live-bevakning som extrafeature

Med en snygg personlig livechat kan du avslappnat kommunicera online med dina besökare. Det krävs betydligt mindre av en potentiell kund att ställa en fråga via en live-chat, jämfört med att tex ringa eller fylla i ett kontaktformulär. Och som du vet handlar det om att sänka trösklarna så mycket som det bara går. Att använda dig av en chat-klient är ofta ett riktigt bra alternativ, som du förmodligen inte har råd att bortse ifrån. Dessutom kan du via chat-klienten följa besökaren live. Lite som en slags live-version av Google Analytics. Och om besökaren undrar över något, har du historiken framför dig.

Lek med tanken att besökaren är inne på 2 specifika TV-modeller och sedan ställer en fråga om vilken 4K-TV-modell som är mest prisvärd just nu.

Eftersom att du vet vilka modeller som har fångat besökarens intresse, så har du givetvis värdefull information som du kan använda dig av när du svarar besökaren. En väldesignad personlig livechat är ett kraftfullt verktyg, och inte bara för e-handlare. Använder du chat-möjligheten på rätt sätt, kommer du förbättra din konverteringsgrad – oavsett om du erbjuder tjänster eller produkter.

Konverteringsoptimering (CRO) och Sökmotoroptimering (SEO)

Som du säkert vet handlar Sökmotoroptimering (SEO) om att maximera synligheten i sökmotorerna genom att organiskt ranka så högt upp som möjligt på relevanta sökbegrepp. Konverteringsoptimering (CRO) handlar däremot om att maximera andelen besökare att agera som vi vill. Att först ha tillräckligt med besökare, är alltså en förutsättning för ett lyckat arbete med konverteringsoptimering. För en ny webbplats, bör alltså oftast en större insats ligga på arbete med trafikdrivande åtgärder, exempelvis sökmotoroptimering och Google AdWords. En etablerad e-handlare med redan höga trafiknivåer kan däremot arbeta med konverteringshöjande åtgärder i större utsträckning. Men precis som det låter krävs en vass strategi för maximal avkastning av din investering.

Hör av dig till oss, så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig att maximera affärsnyttan online.

Rickard Lyxell

Strateg och kvalitetsansvarig, NOGA

 

Dela artikeln

 

Lämna en kommentar