Hemligheten bakom annonserna – Så lyckas du på Google Shopping

Google Shopping är en form av annonsering som har potential att bli din mest lönsamma kampanj på Google AdWords. Men då gäller det att du ger dig själv förutsättningarna att lyckas, för nyckeln till framgång på Shopping börjar långt innan du skapar kampanjen på AdWords.

Shopping, också känt som Product Listing Ads (PLA), har varit en del av AdWords annonserbjudande sedan flera år tillbaka. Det senaste året har Shopping tagit en mer framträdande position i sökresultatet och på de sökord med högst konkurrens bland e-handlare ligger det allt som oftast sex stycken Shopping-annonser i en snurra över både de vanliga annonserna och det organiska resultatet. Annonserna kan också synas till höger om sökresultatet. Med tanke på att Shopping-annonserna visar både bild och pris redan innan någon har klickat på annonsen är det givetvis en väldigt intressant plats att synas på och som ofta leder till konverteringar.

Utöver annonserna finns det även handelsplats på google.com/shopping där alla annonser samlas och visas för den som söker efter specifika produkter. Den sidan fungerar då som en affliliate-webbplats och länkar vidare till e-handlaren som annonserar.

Sökning på bohkylla på Google Shopping

Problemet som många upplever på Shopping är dock att man som annonsör inte får bra eller tillräckligt många visningar. Det här beror oftast på det som är själva kärnan i Shopping-annonsering, produktflödet med alla dina produkter som du vill annonsera. För om inte flödet uppfyller Googles kriterier och krav så kommer din annonsering inte att bli särskilt lyckosam. När vi tittar på Shopping-annonsering som inte har blivit lyckosam så är det ofta två problem som återkommer.

1. Flödet uppfyller inte de tekniska kraven

Det finns en rad olika tekniska krav på ett produktflöde för att Google ska godkänna det och samtliga produkter som ingår för annonsering. Informationen som är obligatorisk i Sverige är framförallt produktens namn, beskrivningstext, pris, bild, lagerstatus, varumärke och länk till produkten. Detta ska sammanställas i ett flöde enligt Googles riktlinjer som går att läsa mer om här.

Flödet importeras sedan i Google Merchant Center där alla produkter granskas och godkänns. Om inte flödet uppfyller kraven blir produkterna underkända och måste åtgärdas. När produkterna är godkända kan du sedan koppla samman Merchant Center med ditt konto på Google AdWords för att börja annonsera på Shopping.

Utöver flödet gör Google också en bedömning av din webbplats för att säkerställa att den följer kraven om säkerhet och information.

Utöver flödet gör Google också en bedömning av din webbplats för att säkerställa att den följer kraven om säkerhet och information. Detta inkluderar bland annat en säker utcheckning med SSL-certifikat i åtminstone kassan, att priserna visas inklusive moms, att kontaktuppgifter och information om frakt, betalning och villkor framkommer tydligt. Alla kraven på webbplatsen går att läsa om här.

Det låter ganska enkelt och självklart men tyvärr är verkligheten en annan. Många e-handelssystem har inte en funktion för att exportera produkter i ett sådant här flöde. Finns funktionen kan den i vissa fall vara väldigt kostsam med en månatlig kostnad som äter upp förtjänsten från annonseringen och i värsta fall uppfyller inte flödet Googles krav. Då behöver man istället lägga väldigt mycket tid på att rätta till flödet och få det att fungera innan annonseringen kan komma i gång.

2. Produktens titel är inte optimerad för Google Shopping

Oavsett om ditt flöde uppfyller alla krav så är det inte säkert att produktens titel är optimerad för Google Shopping. Flödet exporterar det namn som du har gett din produkt i din e-handel och emellanåt är det inte optimalt på Shopping. Det här innebär egentligen samma tänk som när du jobbar med SEO, du behöver nämligen få med ett sökord i din produkts titel. Skulle IKEA vilja annonsera bokhyllan Billy utan att kalla den för just bokhylla är det inte säkert att den syns på Shopping. Många svenska e-handlare döper också sina produkter till engelska namn, vilket inte heller är optimalt (varken för Shopping eller SEO). Vill du synas på ”bokhylla” och din produkt heter ”book shelf” kan du säkert räkna ut att matchningen mellan sökord och produkt inte blir så bra.

Skulle IKEA vilja annonsera bokhyllan Billy utan att kalla den för just bokhylla är det inte säkert att den syns på Shopping.

För namnet på produkten, det som hamnar i attributet title i ditt produktflöde, är det enskilt viktigaste när Google gör sin matchning och avgör vilka annonser som syns i sökresultatet. Om din produkt inte heter vad människor söker efter kommer den troligen få mycket svårt att synas.

Hur lyckas du med både flödet och titeln?

Eftersom flödet ofta hänger mycket på din e-handelsleverantör är det bästa tipset att kolla upp så mycket du kan och jämföra innan du tar beslut om att börja med Shopping. Kolla med din e-handelsplattform om de till att börja med erbjuder export till Google Shopping och i så fall säkerställ att produktflödet verkligen uppfyller kraven. Om det är en funktion du ska betala för är det en god idé att be om att få se ett exempel på flödet först som du kan jämföra med Googles krav, antingen ensam eller tillsammans med den byrå du samarbetar med för AdWords. Om Shopping-annonsering kommer vara viktigt för din verksamhet bör du kontrollera det här redan innan du bestämmer dig för en e-handelsplattform.

Om Shopping-annonsering kommer vara viktigt för din verksamhet bör du kontrollera det här redan innan du bestämmer dig för en e-handelsplattform.

När det gäller titlarna är den bästa lösningen att tänka till hur du döper dina produkter och skriva om dem så att de fungerar bra på Shopping och de sökord du vill annonsera på. Ska du uppdatera alla produkter i din e-handel kan det bli ett tidskrävande arbete, men ger det effekt på Shopping kommer det vara värt det. Samtidigt är det ju också troligt att arbetet kan ha positiva effekter SEO-mässigt och i så fall blir ju arbetet ännu mer lönsamt för dig.

Det sista tipset är att använda en mellanhand mellan din e-handel och Google Shopping, där du kan redigera ditt flöde och dina titlar på ett enkelt sätt som är anpassat för just Shopping. I så fall behöver du inte heller göra några ändringar på din webbplats. Här rekommenderar jag till exempel Feedarmy, som erbjuder en tjänst där du till exempel kan massredigera alla dina produkters titlar och verkligen optimera dem för Shopping. Då importerar du först produkterna till Feedarmy, redigerar dem och sedan exporterar till Google Merchant Center. Då kan du också passa på att se över bilderna som kopplas till varje produkt, den automatiska bilden från produktsidan kanske inte lämpar sig så bra i det lilla formatet på Shopping? I så fall kan du ändra bilden som syns i sökresultatet. I verktyget kan du också säkerställa att ditt flöde uppfyller alla krav och om inte, åtgärda dem.

Därmed ökar din egen frihet att påverka och redigera ditt produktflöde, som är så avgörande för din framgång på Google Shopping.

Vill du ha hjälp med att komma i gång med din annonsering på Google Shopping? Vi på NOGA kan hjälpa dig se över ditt produktflöde och starta upp din annonsering på AdWords, kontakta mig för mer information!

Ditt namn

Din e-post

Din webbplats

 

Dela artikeln

 

Lämna en kommentar