Av den 8 september, 2017 - Sociala Medier | Inga kommentarer
Instagram blir transparent: ny uppdatering öppnar upp data från influencers

Instagram meddelade redan i juni att de skulle lansera nya funktioner vars huvudsyfte är att göra det lättare för användare att se vilka inlägg som är gjorda i samarbete med företag. Lanseringen i Sverige för de nya funktionerna förväntas ske inom de närmaste veckorna.

Den nya uppdateringen är positiv på två sätt för dig som annonsör. Det är positivt för alla när det blir uppenbart och tydligt vad som är marknadsföring i sociala medier.

Nya funktioner för annonsörer

Den del av uppdateringen som påverkar annonsörer mest är möjligheten att få direkt tillgång till mer statistik och data kring sponsrade inlägg. När en partner väljer att tagga ett inlägg som Sponsrat samarbete kommer annonsören omedelbart få tillgång till ökad information om inlägget. All information samlas i Facebooks administrationspanel under Insights och Branded Content där företag kan spåra sina sponsrade inlägg.

Vid denna typ av inlägg kommer företagspartners bland annat kunna se information om räckvidd och engagemang runt inlägget. När det gäller Instagram Stories kommer företag under en 14 dagars period ha tillgång till information om: räckvidd, klick framåt, klick bakåt, svar och utgångar. Individuella inlägg är inte tidsbegränsade.

För att ta del av de nya funktionerna kräver det att annonsören har både en Facebook-sida och en företagsprofil på Instagram.

Bättre marknadsföring

De nya funktionerna ger tillgång till ökad information om konsumentbeteende vilket i sin tur förbättrar Instagram som marknadsföringskanal. Med ökad insikt i vad som fungerar – och dessutom hur bra inlägg fungerar – kommer det nu gå att utvärdera och förbättra Instagram-kampanjer i större utsträckning.

Ytterligare en fördel med att annonsören får direkt tillgång till informationen är att det minskar risken för bedrägerier från Instagram-profiler, eller oseriösa konton med köpta följare för den delen. Med direkt tillgång till statisk om trafik är det möjligt att märka när trafikmönstren är suspekta.

Det här är därför förändringar som ger alla annonsörer på Instagram en klart transparentare tillvaro.

Erik Almér

Praktikant, NOGA

 

Dela artikeln

 

Lämna en kommentar