Av den 20 juni, 2017 - Google AdWords | Inga kommentarer
Ta kontrollen över dina YouTube-annonser

När det talas om AdWords så diskuteras YouTube väldigt sällan. Men YouTube är en annonseringsplattform som styrs genom AdWords och kan bli ett kraftfullt verktyg i din digitala närvaro. Jag ville utveckla mina existerande kunskaper kring YouTube-annonser och har därför påbörjat en djupdykning i ämnet. Till min förvåning så skrivs det faktiskt ganska lite om YouTube som annonseringskanal (bortsett från den influencers står för) och det finns mycket mer att utforska.

Så till att börja med är det viktigt att förstå att YouTube och sökannonsering skiljer sig åt ganska markant och de fyller olika funktioner. För i din sökannonsering så visas dina annonser när någon letar efter en produkt eller tjänst som du säljer, s.k. pull-marketing. De här personerna är förmodligen i ett annat steg i köpprocessen än dem du når på Youtube. De som ser (eller ska se) ett videoklipp på YouTube är där för att se klippet, inte för att köpa dina tjänster eller produkter. Detta är den stora skillnaden mellan sökannonsering och YouTube.

YouTube kan i stället för att driva trafik eller direktkonverteringar användas för att bygga ditt varumärke och öka kännedomen kring det du säljer, för att vid ett senare stadie i köpprocessen konvertera, dvs. push-marketing. Den här typen av marknadsföring är oftast mer tidskrävande men ack så viktigt att komplettera med.

Men, som i all annonsering du gör blir målgruppen otroligt viktig! Precis som vid display-annonsering så kan du med YouTube välja en målgrupp utifrån intresse, ålder, kön osv. Googles intressegrupper är helt okej, men inte i närheten så bra som Facebooks motsvarighet. Man kan även använda sig av remarketing-listor precis som i sök och display, dvs. du kan nå personer som redan besökt din webbplats.

Hur som helst, min tanke är inte att berätta om grunderna i hur man sätter upp en YouTube-kampanj för det gör Google så bra själva. Jag tänkte nämligen prata om hur man kan optimera YouTube-annonseringen. För precis som vi kan t.ex. arbeta med negativa sökord i en sökannonsering för att öka relevansen så kan vi optimera vår videoannonsering.

Exkludera material

Skärmavbild 2017-06-20 kl. 13.01.26

YouTube hamnade under april 2017 i blåsväder när stora varumärken så som Walmart, Toyota, Pepsi m.fl. bojkottade YouTube då det uppdagades att deras videoannonser visades på känsligt material. YouTube agerade snabbt och gjorde det möjligt att exkludera sådant material, precis som det är möjligt för Display-annonsering. D.v.s. under inställningar kan du välja bort innehåll som är exempelvis sexuellt, tragiska händelser, barnförbjudet osv. YouTube varnar att detta kan innebära att dina annonser visas mer sällan, men å andra sidan om du vill bygga varumärke så kanske du inte vill att ditt varumärke ska förknippas med den här typen av innehåll.

Arbeta aktivt med placeringar

Under ”Videoinriktningar -> Placeringar -> Var annonser visades” i AdWords, så får du en lista på vilka specifika videos dina annonser visats på. Vi hade en teori att annonser på YouTube oftast visas för barn som sitter vid deras föräldrars telefoner eller surfplattor. Efter en granskning i listan så kunde vi se att denna teorin stämde ganska väl. Dock så kan man jobba aktivt med att utesluta sådana videos precis som man jobbar med negativa sökord, för att ytterligare optimera så att dina annonser visas för din faktiska målgrupp.

Använd YouTubes eget analytics-verktyg

Youtube har ett eget analyticsverktyg som kan hjälpa dig att analysera hur din videoannons presterar. Exempelvis kan du se när i annonsen människor klickar sig vidare, på vilka enheter, vilka uppspelningsplatser osv. All data är viktig för att utvärdera hur en kampanj går.

Vill du ha hjälp att komma igång eller utveckla din Youtube-annonsering? Tveka då inte att kontakta mig och mina kollegor på NOGA. Du hittar våra uppgifter här.

Linnea Wiberg

Strateg, NOGA

 

Dela artikeln

 

Lämna en kommentar