seo_pr_826

Målet med NOGA Sökmotoroptimering (SEO) är att förbättra synligheten för våra kunder på internet. Vi vågar dessutom påstå att all seriös sökmotoroptimering utförs på lång sikt. Det finns inga “quick-fix”, dvs metoder som trollar upp din sida över en natt. I alla fall inte om du vill positionera dig högt under lång tid.

Onpage SEO och Offpage SEO

Sökmotoroptimering (SEO) handlar som bekant om att förbättra synligheten för en webbplats på internet. Detta görs genom en rad olika moment och insatser. SEO brukar delas upp i två områden – Onpage SEO och Offpage SEO. Onpage SEO är all typ av sökmotoroptimering som utförs på själva sajten (on page), medan Offpage SEO handlar om länkar från andra webbplatser. Och det gäller att optimera långsiktigt och smart.

Varför ska sökmotorerna indexera och förstå min webbplats?

Google värderar din webbplats genom att indexera och försöka förstå den. Din placering i träfflistan baseras på hur relevant de anser att den är för det aktuella sökbegreppet. Låt oss fortsätta med tanken att du skapar en sajt som ska handla om sökmotoroptimering. Det hade inte fungerat alls om texten på sidan istället hade handlat om sportbilar. Inte ens om du i rubriken talar om att sidan handlar om sökmotoroptimering. För i det här fallet är sökmotorerna smarta. Riktigt smarta. De analyserar all text och bedömer sedan hur pass relevant sidan verkar. Hur bra den stämmer överens med sajtens rubriker, underrubriker, inlänktexter, title etc. Har webbplatsen dessutom många andra sidor som länkar till sig, så ökar relevansen ytterligare.

Bra innehåll = bra SEO

Text är alltså ett måste. Men det räcker inte att bara skriva korrekt. Nej, texten måste dessutom vara relevant för webbplatsen. Ingen idé att försöka fuska här alltså. Har du en webbplats som handlar om ett specifikt ämne, (i vårt fall sökmotoroptimering) ska webbplatsen alltså handla om just sökmotoroptimering. Det är med andra ord ingen bra idé att ha en webbplats om allt möjligt. Ju mer specifikt innehåll, desto bättre. Som i många andra sammanhang finns det även fula knep att ta till. Även om ”fusk” kan fungera, så är det inte särskilt långsiktigt att hålla på med otillåtna metoder. Att till exempel ”spamma”, dvs rabbla upp ord utan betydelse för någon annan än sökmotorerna fungerar oftast inte alls. Ändå är det många som försöker. Sedan handlar det ju inte bara om att ha ”rätt” innehåll utan om att webbplatsen också ska attrahera besökarna. De personer som väljer att besöka din webbplats kommer inte stanna en sekund om de bara möts av en massa meningslös textmassa. Med ett innehållsrikt upplägg som lockar till fortsatt läsning får du istället behålla besökarna länge. Man kan alltså säga att bra innehåll även är bra sökmotoroptimering! Läs gärna mer om etisk sökmotoroptimering.

Om PR på nätet (Online-PR)

Men det handlar framförallt om kommunikation. Det handlar om att kommunicera på rätt sätt i rätt sammanhang. Att skapa ett innehåll som är så attraktivt att du automatiskt får länkar till din sajt är alltid det bästa, men det måste göras på rätt sätt. Kontakta oss så berättar vi mer om on-page- och off-page-sökmotoroptimering och PR på nätet.

sokmotoroptimering_kvinna_surfar

Inlänkar både genom Onpage SEO och Offpage SEO.

För att ytterligare förbättra sökträffresultatet behöver alla webbplatser inlänkar. Dessa länkar kommer till viss del till på helt naturlig väg genom besökare som länkar till din webbplats. Genom att skapa ett innehåll som är attraktivt får du automatiskt länkar till din sajt, men för att snabbare nå ett bra resultat behövs även trafikdrivande åtgärder. Med en väl genomtänkt länkstrategi skapar vi ett stabilt sökträffresultat som dessutom bättre står emot konkurrens. Läs gärna mer om hur du genom SEO-åtgärder själv kan förbättra din position.

Att arbeta med länkbeten

Vi arbetar bland annat med att skapa intresse för våra kunders webbplatser. Vi anser att naturliga inlänkar är de absolut bästa länkar en webbplats kan få. Det är i detta moment som våra PR-kunskaper och kommunikationserfarenhet verkligen kommer till nytta. Att skapa information som väcker människors intresse och därför får dem att länka, är en metod som kallas ”länk-bete”. Det är självklart en fullt godkänd metod som sökmotorerna till och med uppmuntrar. Vi på NOGA använder oss ofta av Link-Bait-metoder för att skapa intresse för våra kunders webbplatser.

Kontakta oss gärna så berättar vi mer om länkbeten.

Ta hand om dina besökare.

Har du gjort din sökordsstrategi på rätt sätt och rankar högt i sökmotorernas sökträfflistor kommer givetvis sökmotorerna leverera besökare till din webbplats. Rätt besökare dessutom! Det innebär att de kommer vara intresserade av vad du har att erbjuda. Nästa steg är att ta hand om besökarna och se till att de verkligen blir kunder hos dig. Det kräver ytterligare en strategi och den kallas för konverteringsstrategi. Läs mer om hur vi hjälper dig att konvertera dina nyvunna besökare till att bli riktiga kunder!

“White-Hat SEO” och andra begrepp

White-Hat SEO är det begrepp som används för sökmotoroptimering utförd med etiska metoder. Med White-Hat SEO påverkar vi givetvis resultatet, men endast med hjälp av tillåtna metoder. Etisk sökmotoroptimering följer sökmotorernas riktlinjer. I praktiken handlar det om att göra webbplatsen tillräckligt bra för att förtjäna en bra placering. Black-Hat SEO är motsatsen till White-Hat och ett samlingsuttryck för otillåtna metoder inom SEO.

Det finns en hel del speciella begrepp inom SEO, och självklart är det inte nödvändigt att känna till alla för att förstå SEO. Men det kan vara en hjälp att ett enkelt sätt kunna slå upp de begrepp du kommer i kontakt med. Läs gärna mer om vad uttrycken betyder i vår ordlista.

Vill du ha NOGAs hjälp? Kontakta oss så berättar vi mer!