Av den 30 september, 2014 - Teknisk SEO | Inga kommentarer
Ny webbplats: Undvik att göra enkla misstag med tappade placeringar som följd

För en tid sedan lade jag märkte till att en tidigare kund till mig hade lanserat en ny webbplats. Eftersom jag, en tid efter avslutat avtal, fortfarande hade kvar bevakningen av webbplatsens sökord kunde jag tyvärr plötsligt se hur webbplatsen drastiskt sjönk i Googles sökresultat. I samband med lansering av en nyutvecklad webbplats tappade de sina placeringar på sökorden vi tidigare hade arbetat aktivt för att förbättra. Bland annat de två två viktigaste sökorden, som gav mest trafik, tappade mest.

En snabb titt på webbplatsen gjorde gällande varför den plötsligt sjönk så kraftigt. Den nya webbplatsen saknade nämligen grundläggande sökmotoroptimering. Det fanns heller ingen röd tråd med användarvänlighet, call-to-actions etc. Och som du säkert förstår blir det med den bakgrunden också svårt att prestera bra på Google. För att nämna några detaljer var både titlar och meta-descriptions bristfälliga. Och trots att webbplatsen var på engelska och riktade sig mot USA, var språket i källkoden inställt på svenska. En källkod som dessutom var full med ”skräpkod” som inte fyllde någon funktion samt hemliga meddelanden. Det största problemet var dock ändå att menyvalen länkade till utvecklingssajten, istället för till den domänen som webbplatsen faktiskt låg på.

Helt enkelt – en webbplats som inte ser bra ut i Googles ögon och som inte är skapad med användaren i centrum. Kort sagt; en webbplats som inte förtjänar sina besökare.

Bra resultat redan från början

På NOGA har vi skrivit om några gratis SEO-tips, som ger en bra överblick över de mest grundläggande sakerna du inte får missa på din webbplats. Dessvärre lanseras det fortfarande 2014 allt för många webbplatser som fokuserar på så snygg design som möjligt. Istället för att även försöka få så mycket relevant trafik som möjligt och därmed på sikt öka antalet affärer. Och när det nu handlar om en webbplats som tidigare visat bra resultat och som nu sjunker som en sten, så kommer avsaknaden av optimering att märkas direkt.

Vi tycker det är bra att kunder är medvetna om vad de köper och vad man får. Därför är det så viktigt att man känner till vad bristen på en sökmotorstrategi kan ställa till med när en ny webbplats lanseras. Om de enkla misstagen undviks kan du och din webbplats visa bra resultat redan från början och istället öka antalet affärer för just ditt företag. Därför är kunskapen om välformulerade titlar i de allra flesta fallen förmodligen viktigare än avancerade bildspel på startsidan. För visst vill vi förtjäna våra besökare – även efter en nylansering?

 

Dela artikeln

 

Lämna en kommentar