Av den 29 maj, 2017 - Teknisk SEO | Inga kommentarer
Google och besökaren – den eviga kompromissen

Sökmotoroptimering har de senaste åren handlat väldigt mycket om kompromisser. Utvecklingen är intressant här. Den har inte helt oväntat följt lydigt efter hur Googles steg gått. Det är inte längesen allt handlade om hur Google uppfattade sajten. Texter gömdes för användaren och den numera föråldrade metoden keyword stuffing var mer vanlig än ovanlig. Man försökte – enkelt sammanfattat – att smälla in sökordet precis överallt där det gick. I titlar, i descriptions, i meta keywords, i texter… ja, praktiskt taget överallt. Och det var inte konstigt, det var så man gjorde och det som också fungerade. Men det var då det, nu är det annorlunda.

Google har förändrats. Saker har blivit bättre och saker har blivit sämre, precis som med allting annat. Google genomför ständigt förändringar i sin algoritm. Jag vill vara så naiv att tro att de gör det av en enda anledning – för att kunna visa ett mer relevant sökresultat för besökaren. Det är såklart inte hela sanningen. Google är en vinstdrivande organisation och inget välgörenhetsdito. De gynnas själva av att vi hittar det vi letar efter i deras sökresultat, exempelvis via Adwords-annonser.

Vad Google gillar vs. vad DU gillar

Men nu är vi, som jobbar med SEO, i en situation som är minst sagt delikat. Vi kan inte uteslutande arbeta på ett sätt som algoritmen hos Google skulle gilla. Anledningen? Det är inte enbart det som Google gillar. Nej, den här luringen gillar även det som du som besökare gillar. Förstår du dilemmat? Vi måste tillfredsställa både en algoritm, som vill vara en människa (men ännu inte riktigt når fram), men samtidigt även dig som levande varelse. Vi måste alltså hitta en fungerande kompromiss här. Vad är du villig att kompromissa med för att Google ska ranka din sajt högre? Och tvärtom, vad är du villig att skippa för att besökaren ska få en bättre upplevelse?

Vi ställs dagligen inför det här bekymret. Och det är lika lurigt varje gång. Min erfarenhet och min teoretiska kunskap har lärt mig att text är bra, och dessutom gärna ganska mycket. Men jag vet också att en e-handelsbesökare inte uppskattar ett halvt A4 med text att scrolla förbi för att titta på mina produkter. En konflikt uppstår. Ska jag placera min text under produktflödet istället? Ska jag dela upp den?

Eller ska vi gå emot best practice när vi skriver våra titlar för att sticka ut i sökresultatet och göra dem mer tilltalande? Sökordet måste kanske inte vara ord ett eller två i titeln om man kompromissar.

Just exemplet med e-handel ovan tycker jag är ett av de allra tydligaste och mest uppmålande exemplen på dilemmat jag beskriver. I princip alla de kompromisser jag kan komma på handlar om content på något vis. En snabbt laddande webbplats gillar både besökare och Google. Likadant är det med en mobilvänlig sajt.

För varje uppdatering som görs, blir Google och besökarens preferenser mer lika. Vi är oerhört nära men inte riktigt där än. Det finns många saker som framtiden har att erbjuda som kommer lära Google att tänka mer som en människa och mindre som en teknisk algoritm. Trenden med de ökade röstsökningarna är säkerligen ett steg i den riktningen.

Det finns dock andra sätt att se på utvecklingen. Till exempel den tes som Lucas Kolping berättar om här. Lucas argumenterar för att Google redan är så pass smart att du kan bygga din sajt enbart med Google i åtanke. På så sätt skulle du få en sajt som användare gillar på köpet. Jag tror tyvärr inte riktigt vi är där ännu, men det är säkerligen inte heller speciellt långt dit.

Oavsett är det en spännande utveckling och det tvingar oss som jobbar med det att ständigt hänga med. Det gäller att hela tiden försöka ligga före algoritmen i den mänskliga utvecklingen, något som är allt annat än lätt.

 

Dela artikeln

 

Lämna en kommentar