SEO-konsulten är död – R.I.P.

Har du sett en SEO-konsult på sistone? Jag rekommenderar att du isåfall tar dig en ordentlig titt. SEO-konsulten med sin gammel-SEO är nämligen död och kommer nog aldrig mer tillbaka. Inte ens i en kommande säsong av The Walking Dead.

Idag riskerar företagare att gå miste om stora intäktsandelar – utan att ens veta om det. Tyvärr kan det också dröja ett tag innan man som kund förstår att det är något med upplägget som inte stämmer. Ofta handlar denna typ av förenklad SEO-tjänst om att hyra länkar – i bästa fall i kombination med lite onsite-insatser. Det ska naturligtvis nämnas att de i vissa fall faktiskt ger bättre placeringar, och att man till och med kan tjäna en del pengar på resultatet. I alla fall så länge du betalar hyran.

Men tyvärr gäller det långt ifrån alla gånger. Och tyvärr är risken alldeles för stor att du trots bättre placeringar ändå går miste om potentiella intäkter. Ofta saknas nämligen en komplett strategi för att ta kunden hela vägen in i mål.

Det är givetvis inget fel med att se till att allt tekniskt är up-and-running, både onsite, och offsite. Men den tekniska delen är faktiskt ofta ganska liten och en rätt simpel del. Och även en snygg länkbeteskampanj med en drös naturliga inlänkar som följd är bra. Riktigt bra. Men det är knappast heller någon rocket science. Inte heller egna länknätverk med C-klass-separerade IP-adresser kommer på sikt lösa dina problem. Och trots att många SEO-konsulter är duktiga och gör ett bra jobbså lyser den kompletta strategin tyvärr med sin frånvaro alldeles för ofta.

Så, hur ersätter man ett gammalt SEO-upplägg då?

Till att börja med behöver du en komplett strategi.

Och för alla som menar allvar med att de vill ha ökad synlighet som leder till fler affärer – krävs en riktigt vass strategi som sträcker sig längre än till bättre organiska placeringar på Google. Alla vill ha maximalt tillbaka av varje investerad krona. Och för att få det finns inga genvägar, quick-fixes eller ”snabba lösningar”.

Men en riktigt bra strategi kräver ett marknadsföringsproffs, ibland flera. För utöver sökmotoroptimering behöver strategin även innefatta konkret tillvägagångssätt för PR, sökmotorannonsering, konverteringsoptimering etc.

Långa ord. Men viktiga ord! En del väljer ett av dem, andra väljer två.

Vi väljer alla.

Vi anser nämligen att du måste behärska helheten, och därefter forma en klar och tydlig strategi, där målet i princip alltid måste vara bättre synlighet som leder till fler affärer.

Och nej, jag säger inte att alla kunder alltid ska ha allt. Jag säger att alla kunder alltid ska ha en komplett strategi.

”Det är väl inte mitt jobb att se till vad som händer på webbplatsen.”
”Mitt jobb är rankingen, resten får du ta hand om.”
”Du ligger 1:a, men får inga kunder. Tyvärr, jag hjälper dig bara med SEO.”

Lite för ofta hör jag blivande kunder beklaga sig över att tidigare SEO-tjänster inte har inneburit direkt förbättrad lönsamhet. Ändå har de köpt SEO-tjänster. SEO-tjänster som bygger på länkhyra. Och inget mer.

I de situationerna brukar jag alltid visa på några viktiga punkter som man aldrig någonsin får glömma bort:

  • Det finns inget självändamål med sökmotoroptimering.
  • Det finns inget självändamål med bättre synlighet heller.
  • Inte ens om det leder till ett starkare varumärke.
  • Inte ens om det leder till fler besökare.
  • Nej, inte ens om det leder till fler – relevanta – besökare.

Så länge besökarna inte beter sig som vi vill att de ska göra, så räcker det inte. För det är först när besökaren blir en kund – som investeringen börjar löna sig.

Förbättra din synlighet, stärk ditt varumärke – och öka lönsamheten.

Sedan en tid tillbaka har vi upplevt en ökad efterfrågan på våra upplägg där vi arbetar som Strategisk Partner. Som Strategisk Partner arbetar vi dynamiskt med Konverteringsoptimering för att göra webbplatsbesökarna till kunder och Trafikdrivande SEO och Google AdWords för att driva relevant trafik till webbplatsen. Resurserna används där och när de gör bäst nytta. Men den största vinsten med konceptet är ändå det tydliga målet: fler affärer för våra kunder.

Det är så vi vill jobba. Med en ständig strävan efter ökad lönsamhet för våra kunder. Alltid.

Så, sitter du i ett gammel-SEO-avtal, med hyrlänkar som försvinner den dagen du avslutar? Om svaret på den frågan är ”ja”, så tycker jag att det är dags att du skaffar dig en riktig strategi, där värdet av allt arbete som genomförs – stannar hos dig som kund. Och där investeringen alltid ger mer tillbaka.

Ring oss på 036 – 777 90 95036 – 777 90 95, eller maila oss på strategiskpartner@noga.se om du är nyfiken på vad en vass strategi kan betyda för din lönsamhet. Välkommen till NOGA.

Rickard Lyxell

Strateg och kvalitetsansvarig, NOGA

 

Dela artikeln

 

Lämna en kommentar