Beställ kostnadsfri analys! (värde 5 000 kr)

De flesta företagen är idag medvetna om vikten av att vara aktiva och synas i Sociala Medier. Men många gånger saknas referensramar och tillräcklig kunskap för att kunna skapa relevant innehåll. Istället pressas ofta informationen ut på sociala nätverk – utan att avsändaren ens vet vem de vill synas för och än mindre varför. Missriktade försök till reklamkampanjer slutar i högar av digitalt skräp som konsumenterna inte vill veta av. Tiden för massutskick och reklam till den breda massan är äntligen på väg att ta slut. Nu gäller det att istället komma med ett riktat och passande budskap. Till en nischad publik.

Interagera istället för att informera.

Ett vanligt misstag är att se Sociala Medier som ”ytterligare en mediekanal” att kabla ut sin information genom. Men den som tror att det ska fungera bra att använda till exempel Facebook för att publicera företagets information gör ett stort misstag. Hela idén med kommunikation i Sociala Medier är att den är just dubbelriktad. Och tvåvägskommunikation handlar ju om att föra dialog, det vet vi ju. Med det kräver också en hel del extra av dig. Du behöver till exempel vara beredd att möta och diskutera alla typer av frågor – även de obekväma. Men en sak är säker: Den som visar öppenhet blir belönad med stort gensvar tillbaka.

Hur lyckas man egentligen bra med annonsering i Sociala Medier?

De flesta undersökningar som gjorts i branschen avslöjar att majoriteten av de sociala nätverkens användare helst inte klickar på annonser. Många företag som tror sig ha lyckats med sina kampanjer med ”annonsklicken” som referens, har i verkligheten oftast inte alls lyckats skapa så många affärstillfällen som man först trott. De som däremot lyckats med sina kampanjer visar desto större framgång. Det är inte ovanligt att man med en strategiskt utformad kampanj kan öka sin omsättning med flera hundra procent!

Med en komplett strategi för Facebook Ads, Instagram Ads, Twitter Ads och LinkedIn Ads når du precis rätt målgrupper – med rätt budskap.

Du vill inte nå alla. Du vill nå rätt människor.

Det unika med marknadsföring på just Facebook, jämfört med andra kanaler, är hur långt du kan gå för att hitta en nischad och relevant målgrupp. Allt eftersom användarna själva fyller sina profiler med information om bostadsort, intressen, arbetsplats etc, får Facebook större underlag att skapa mer exakta målgruppsurval – Targeted Audiences. Här gäller det att lägga ner tid och energi. Siktar du inte rätt så kan stora delar av reklambudgeten snabbt gå förlorad på grund av felriktad marknadsföring. Och en annan sak som jag vill att du lägger på minnet. När någon pratar om ”räckvidd”, eller att ”nå så många som möjligt” bör du dra öronen åt dig. Det handlar nämligen inte om räckvidd. Inte alls faktiskt. Det handlar om att nå så rätt publik som möjligt. Oavsett om ditt slutmål är att sälja en produkt, få fler ”likes”, generera kvalitativa leads eller att bygga upp ditt varumärke. Du vill inte nå alla. Du vill nå rätt människor.

Använd dig av Facebook Ads Manager och Custom Audiences.

Med Facebook Ads Manager når du ytterligare ett steg längre med ”Custom Audiences”. En kraftfull metod är att till exempel använda sig av befintliga epostadresser. Från dina kunder, eller nyhetsbrevs-prenumeranter. Du vet ju att de har ett intresse för dig, så varför inte dra affärsmässig nytta av det en gång till? Med Facebook Ads Manager och Custom Audiences laddar du upp en fil med epostadresser. Med hjälp av ca 2000 parametrar vaskar sedan Facebook fram en massa potentiella människor – baserat på de uppladdade epostadressernas profilmatchning. Människor som har gemensamma nämnare med de du laddat upp. Och med 2000 parametrar kommer man ganska långt i precisionen. Med dessa metoder nås oftast helt rätt målgrupp. En målgrupp som du sedan kan bearbeta på ett smart och effektivt sätt – genom konceptet ”Lead With Value”.

Lead With Value!

Att ge sig på att sälja en produkt i en snygg annons via Sociala Medier är nästan aldrig en bra idé. Istället handlar det om att ge bort något av värde. Gratis. Lead With Value handlar om att först ge. Utan några strings attached. Målet är istället att få personens uppmärksamhet. Senare, efter en rad så kallade ”micro-konverteringar” är den potentiella kunden ”redo” för ett riktigt avslut, exempelvis ett köp. Då är det en helt annan sak. Vet du vad som händer då?

Hör av dig till mig så berättar gärna mer om vad som händer i nästa steg och hur du kan lyckas genom att använda en skarp Social Online-strategi. Vi hörs! / Alex