Tre anledningar till varför du ska använda konverteringsmål i Google Analytics

Vi har tidigare pratat om vikten av att hitta dina viktigaste mätpunkter i Google Analytics och ett sätt för att göra detta kan vara att sätta upp konverteringsmål. Ett konverteringsmål är ett sätt att mäta om dina besökare gör det som du vill att de ska göra på din webbplats. Alla webbplatser ska givetvis ha ett mål och en mening för att fylla sin funktion men då gäller det också att mäta om dessa aktiviteter verkligen utförs på webbplatsen.

För e-handlare är konverteringen så klart väldigt tydlig, då det ofta handlar om att hela tiden förbättra antalet besökare som blir kunder. Men även för andra webbplatser är det viktigt att fastställa de viktigaste målen. Handlar det om att få så många som möjligt att fylla i ett kontaktformulär? Vill du att besökarna ska klicka på en viss knapp för att visa mer information? Eller att ladda ned ett viktigt dokument? Oavsett vilket rekommenderar vi att du sätter upp konverteringsmål i Google Analytics så fort som möjligt. Varför?

1. Få statistik som är specifik för din webbplats

Det går aldrig att få för mycket statistik. Du har säkert redan idag koll på hur många besökare din webbplats har, vilka sidor som besöks, och hur lång tid som spenderas på sidorna. Men om de gör det som är viktigt för just din webbplats, har du förmodligen ganska bristfällig koll på om du inte har konverteringsmål i Google Analytics. Så för att säkerställa att webbplatsen verkligen skapar det värde för dig som du vill, behövs mer specifik statistik. Och det får du genom att mäta de mål du har för din webbplats.

2. Ta reda på vilka kanaler som är viktigast för dig

Är det organisk trafik som ger dig mest tillbaka? Eller är det betalda besökare via Google AdWords? Eller finns det refererande webbplatser som ger dig de allra bästa besökarna? Oavsett vilket kan du med konverteringsmål ytterligare utvärdera vilka kanaler du ska satsa på framöver. Dessutom kan du enklare följa upp om dina investerade pengar verkligen ger dig något tillbaka.

3. Ge dig själv möjligheten att förbättra din statistik i framtiden

Även om du i dagsläget inte arbetar aktivt med konverteringsoptimering är det bra att förbereda statistik till den dagen du börjar göra det. Det ger dig möjligheten att bättre kunna jämföra och fastställa faktiska förbättringarna efter genomförda konverteringshöjande åtgärder, även om de genomförs i framtiden. Så börja mät dina konverteringsmål i dag för att bättre kunna utvärdera dem i morgon!

Vi rekommenderar dig att börja med konverteringsmål i Google Analytics. Vi på NOGA hjälper alltid våra kunder med konverteringsmål, oavsett vilken tjänst vi arbetar med. Vi anser att det alltid finns ett klart och tydligt syfte med alla webbplatser. Ett syfte som givetvis ska mätas!  Hör gärna av dig till oss om du vill ha hjälp med att sätta upp mål och öka konverteringen på din webbplats! Jag jobbar som strateg på NOGA och är certfierad Google Analytics individual. Har du frågor angående konverteringsmål kan du alltid kontakta mig direkt!

 

Dela artikeln

 

Lämna en kommentar