Av den 17 augusti, 2017 - Teknisk SEO | Inga kommentarer
Tre misstag vi ser allt fler begå som kan skada din SEO

Under året har vi sett att allt fler har blivit medvetna kring konverteringsoptimering och bygger allt snyggare och mer avancerade webbplatser. Vi ser tyvärr ofta några vanliga misstag vid lansering som kan få förödande konsekvenser för positioneringen i sökmotorerna. I det här inlägget tänker jag redogöra för vilka några av dessa trender är och varför de kommer hämma din sökmotoroptimering.

Filterfunktioner för kategorier

Istället för att bygga kategorisidor med egna URL:er, har vi sett flera som valt en filterfunktion istället där man kan klicka i olika möjligheter så som färg, material, funktion och liknande. Det här är både snyggt och enklare för besökaren att hitta det hen söker – särskilt om man har ett stort produktsortiment. Det finns dock flera problem. Du kan exempelvis inte optimera dina kategorisidor med titlar och unikt innehåll. När du inte heller har några unika URL:er, försvårar du dessutom länkbygget och möjligheten för relevanta landningssidor i exempelvis AdWords.

Onepage

Nu har jag tjatat lite om unika landningssidor, men jag tänkte faktiskt tjata lite till. Om du väljer att bygga webbplatser som onepage-lösningar, har du nämligen samma problem som jag nämnde ovan. Du begränsar möjligheten att skapa flera sidor som i sin tur är optimerade för olika relevanta sökord. Dessutom riskerar du att få en ganska hög avvisningsfrekvens eftersom dina besökare inte landar på en sida som direkt beskriver det de söker efter.

The English Language

Allt fler väljer bort svenskan på sina webbplatser och skriver istället på engelska då man vill nå en internationell marknad. Ser vi på detta ur en SEO-lins är det inte optimalt. Vill du nå ut till fler länder än Sverige, bör du istället optimera din webbplats för varje internationell marknad på respektive språk. Varför? Svaret är enkelt: potentiella besökare i Sverige söker på svenska och om din webbplats är på engelska, kommer du inte ranka på dessa sökfraser (vilket även gäller för andra marknader). Självklart finns det branscher där detta inte gäller men de är få.

Linnea Wiberg

Strateg, NOGA

 

Dela artikeln

 

Lämna en kommentar