Av den 11 oktober, 2017 - Google AdWords | Inga kommentarer
4 vanliga missar du gör i AdWords – och 4 enkla knep för att undvika dem

Får du inte snurr på din AdWords-annonsering? När du arbetar med AdWords är det viktigt att veta hur siffrorna hänger ihop med varandra och hur du ska tolka dem. Det är också viktigt att ha ett mål med din annonsering, då blir det mycket lättare att avgöra vad som fungerar och ej. I det här inlägget tänkte jag gå igenom de vanligaste missarna jag stöter på när jag analyserar redan uppsatta konton.

Du annonserar för brett

Du har bara bredmatchade sökord i dina kampanjer för du ser att det driver trafik. Dock hittar du också väldigt många irrelevanta sökningar och du får jobba med negativa sökord till förbannelse. Det är viktigt att du är relevant och specifik för att driva rätt trafik till din webbplats. Alltså trafik som är intresserad av dina produkter eller tjänster och som faktiskt konverterar. Använd modifierad bredmatchning (BMM) istället för bredmatchad, på så sätt avgränsar du din annonsering ytterligare. Tänk på att också använda BMM som negativa sökord där du ser att du får en stor volym irrelevanta sökningar.

Tips:
Du annonserar på +skrivbord men märker att du får mycket visningar på Ikea skrivbord. Du säljer mer exklusiva skrivbord och ser inte Ikea som en direkt konkurrent eftersom ni inte vill nå samma målgrupp, därför lägger du till +ikea som ett negativt sökord. På så sätt berättar du för Google att du inte vill att din annons skall visas när sökningar med Ikea görs.

Du annonserar för specifikt

Ett annat (vanligt) fel är att du annonserar för smalt, och din budget går därför inte åt och du får inga klick. Det finns flera verktyg som du kan använda för att få en bra bild av hur många sökningar en sökning har. Även inne i AdWords kan du använda parametrarna visningar och visningsandel för att få en bild av hur många du når och hur många du kan nå.

Tips:
Du har få visningar men en hög visningsandel: Du annonserar för smalt.
Du har många visningar men en låg visningsandel: Du annonserar för brett eller behöver höja budget.

Du blir begränsad av budget

Att bli begränsad av budget är inte fel per se och är i många fall oundvikligt, men om du är begränsad och dessutom har en låg visningsandel tyder det på att du antingen har satt en för låg budget, eller att du annonserar på för många sökord i relation till din budget. Om du driver en e-handel behöver du (oftast) en stor budget för att kunna annonsera på alla produkter och varumärken du säljer och det blir sällan lönsamt.

Tips:
Räkna baklänges! Hur stor budget har du och vad kostar ett klick i genomsnitt? Hur mycket är ett telefonsamtal, ifyllt kontaktformulär eller en direkt försäljning värt för dig? Dessa frågor hjälper dig att veta hur stora och hur många kampanjer du kan bygga i AdWords. Försök hitta söktermer som genererar försäljning eller som är nära din kärnverksamhet. Bygg sedan vidare därifrån. Som jag redan nämnt, är Begränsad av budget i vissa fall oundvikligt eller så är en ökning av budget inte längre lönsamt. Läs fler tips om hur du sätter rätt AdWords-budget här.

Du är för otålig

AdWords blir i väldigt få fall lönsamt på en gång. Du måste ha tålamod och jobba med annonsering, sökord och bud konstant för att lära känna målgruppen och hitta en lönsam medelväg. Dessutom är vägen från att man har besökt en webbplats till att man handlar eller tar kontakt i många fall lång.

Tips:
Använd Google Analytics för att komplettera den data du får i AdWords. Hur stor andel av dina AdWords besökare är helt nya besökare? I början är den siffran väldigt hög och i många fall tar det flera besök innan man förvandlas till en betalande kund eller uppfyller annat uppsatt mål. I Analytics finns även verktyget flerkanalstrattar, här kan du se indirekta försäljningar och ta reda på hur många besök en besökare gör i genomsnitt innan konvertering eller mål uppfylls.

David Ogilvy: ”Marketing is testing”

AdWords är som sagt något som tar tid och vi behöver alla experimentera en hel del för att verkligen förstå hur alla parametrar hänger ihop. Det finns inte ett sätt som passar alla, utan det är viktigt även här att förstå din kunds beteende och hur dina konkurrenter arbetar. Precis som med all marknadsföring egentligen.

Linnea Wiberg

Strateg, NOGA

 

Dela artikeln

 

Lämna en kommentar