Av den 22 september, 2017 - Google Analytics | Inga kommentarer
3 myter om avvisningsfrekvens (och vad du bör göra för att tolka den rätt)

Det finns nog få begrepp inom vår bransch som är så missförstådda som bounce rate (eller avvisningsfrekvens som det heter på svenska). Rykten flödar närmast hej vilt, och när de väl får fäste är de också närmast omöjliga att få stopp på.

Här kommer därför tre myter om avvisningsfrekvensen som jag tycker att det är dags att slå hål på. Det finns också ett riktigt bra tipsför dig som vill förstå dina besökare lite extra och samtidigt sänka din bounce rate. Men det tar jag lite senare.

1. En bounce sker när en besökare kommer in och lämnar direkt

Ja och nej. Ja eftersom det faktiskt är sant att en besökare som kommer in och sedan lämnar direkt genererar en bounce. Men faktum är att alla besök som inte resulterar i antingen två eller fler sidvisningar eller en händelse, kommer att resultera i en bounce. Det här betyder alltså att även en besökare som stannar i 20 minuter på landningssidan men inte gör något mer också kommer att höja avvisningsfrekvensen.

2. En webbplats med hög bounce rate fungerar inte bra

Det här behöver inte nödvändigtvis vara sant. Det beror i stor utsträckning på vad du vill att besökaren ska göra på sidan. Säg att du har ett blogginlägg dit du vill driva kall trafik för att de ska titta på en film eller läsa en längre text. Besökaren gör detta och är nöjd. De har tagit del av det du vill säga och de har tålmodigt lyssnat på dig.

Besökaren har i det här fallet inte genomfört någon konvertering. Men det spelar ingen roll, du har fått din besökares intresse och du har kanske besvarat en fråga. Bör det här i så fall betraktas som en bounce? Mitt svar är nej. Men i Googles ögon är det en avvisning.

3. En besökare som studsar har inte gjort något på sidan

Det finns en myt om att en besökare som genererar en bounce inte har gjort något. I förra punkten slog vi hål på den myten. Vi vet inte alls om personen som tittar på din sajt har klickat sig vidare till din Facebooksida, tittat på ett videoklipp, läst ett recept och tillagat en måltid eller kanske laddat ner en fil.

Såvida du inte har konfigurerat sin sajt att pusha en händelse till Analytics vid något av dessa tillfällen, finns det en risk att du ser besökaren generera en bounce.

Hur hanterar vi en tveksam bounce rate?

Ur ett synlighetsperspektiv i sökresultaten finns det (troligtvis) ingen anledning till att reducera avvisningsfrekvensen. Men för att du ska kunna titta på din data och dra korrekta slutsatser, är det viktigt att du faktiskt har bra data att tillgå. Är en blogg med en bounce rate på 80 % nödvändigtvis dålig? Nej, inte om dina besökare faktiskt stannar där och läser.

Hur länge ska då besökaren stanna för att de inte bör räknas som en studs? Det varierar naturligtvis från sajt till sajt. För egen del (och ja, jag vet att assumption is the mother of all fuck-ups) hinner jag i de allra flesta lägen inom bara någon sekund avgöra om jag har hamnat rätt eller inte. Så att sätta en tidsinställd trigger som registrerar ett längre besök vid exempelvis 15 sekunder bör i många fall således vara helt okej. Men som sagt, det varierar.

Så här enkelt fixar du din höga bounce rate

Som jag nämnde i första punkten, kommer ett besök inte registreras som en avvisning om något av följande fall inträffar:

  • Besökaren generar två eller fler sidvisningar
  • Besökaren triggar en händelse i Analytics

Du kan därför med en enda rad javascript faktiskt se till att du får en bättre överblick för hur stor del av dina besökare som faktiskt väljer att ge sig av. Se bara till att klistra in raden som börjar med setTimeout och lägg in den i din vanliga spårningskod.

<script>
 (function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
 (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
 m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
 })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

 ga('create', 'UA-xxxxxxxx-x', 'xxxxxxx.se');
 ga('send', 'pageview');
 setTimeout("ga('send', 'event', 'AdjustedBounceRate', '15_seconds')", 15000);
</script>

Vad den gula raden gör är att den kommer pusha ett event till Google Analytics efter 15 sekunder. Det gör att besökare som stannar kvar under den här tiden inte heller räknas som studsande – även om de väljer att gå tillbaka i historiken eller stänga sin webbläsare. Tiden styr du själv genom siffrorna 15000 sist i funktionen. Kom bara ihåg att tiden anges i millisekunder!

Bounce rate från Google Analytics

Så här enkelt är det att rätta till sin bounce rate. Gör de här ändringarna och se hur din avvisningsfrekvens förändras drastiskt. Se på bilden ovan där en av de sajter jag jobbar med gick från ungefär 70–80 % avvisning till runt 15 %. Besökarna var faktiskt intresserade av innehållet och valde att läsa en lång stund. Den tidigare höga avvisningsfrekvensen var inte rättvis, utan besökarna fick sannolikt svar på sina frågor och valde att lämna sajten efteråt.

Kim Halderot

Strateg, NOGA

 

Dela artikeln

 

Lämna en kommentar