Av den 21 november, 2016 - Strategier, Teknisk SEO | Inga kommentarer
Börja planera för Black Friday 2017 redan nu

Funderar du på hur du ska utnyttja SEO och content marketing för att nå ut med ditt erbjudande till fredagens Black Friday? Då måste jag vara den som ger det tuffa beskedet: det är försent! Men deppa inte! Det är inte försent att göra Black Friday 2017 till kommande års största försäljningssuccé – det är snarare så att det är perfekt tidpunkt att börja planera!

Black Friday – En trend som bara växer och växer i Sverige

Själva fenomenet Black Friday behöver knappast någon längre förklaring. Detta amerikanska fenomen har under kort tid växt till att bli den största konkurrenten till vår stora svenska shoppinghögtid – mellandagsrean!

Titta på de två graferna nedan. Det är data över Google-sökningar i Sverige på Black Friday iPhone och Black Friday kläder de senaste fem åren. Notera kurvan. Det är mer än en dubblering varje år. Googles prognos inför 2016 är att försäljningen i svensk e-handel kommer öka med 80 % jämfört med förra året. Vilket utomordentligt läge att iaktta utvecklingen för att sedan göra den bästa strategin någonsin inför 2017 – för som sagt, det är försent att trolla fram en strategi för 2016 nu!

black friday iphone


black friday kläder

Analys – var befinner vi oss idag

I dagsläget jobbar ni kanske med SEO – det hoppas jag åtminstone. Annars är det dags att börja. Ni har säkerligen koll på vilka sökord som är viktiga för er bransch och produkt. När uppdaterade ni den listan senaste? Vad sägs om en sökordsanalys – Black Friday Edition!

Dagens sökord – är de rätt?

Research och analys är en av din SEO:s allra viktigaste grundpelare. De sökord som du jobbar aktivt med är de som bör, och ska, generera mest pengar. Det gäller även på Black Friday. Så gör din analys noggrant. Välj ut sökord som du anser är viktiga och affärsvänliga. Fundera på var ni befinner er idag och var ni vill befinna er när högtiden närmar sig om ett år. Ju mer data ni har att luta er tillbaka på i den här analysen, desto bättre. Med hjälp av Analytics kan ni enkelt se vilka organiska sökord som genererat mest pengar. Finns det fortfarande bättre sökord? Eller är det kanske dessa som trots allt är er guldkorn. Är det någon skillnad på era vanliga sökord och eventuella black friday-sökord? Troligtvis är det rätt olika. Se ovanstående grafer till exempel, där är det specifika black-friday-sökord som får sökningar. Har ni liknande termer i er bransch? TIPS: Det är inte alls en dum idé att kolla upp sökord som innehåller just black friday (eller mellandagsrea för den delen).

Lär känna dessa sökord. Bli vän med era viktigaste sökord, håll koll på förändringarna på förstasidan i sökresultatet. Följ besökarnas beteende på landningssidan under kommande månader – åtgärda de återvändsgränder ni upptäcker. Framför allt! Håll koll på hur sökningarna förändras hos Google på just dessa sökord – för det är inte försent att tänka om i strategin för 2017 riktigt än!

Skriv content på en gång – inte imorgon

Det må vara ett år kvar till black friday 2017, men det betyder inte att arbetet ska skjutas upp. Om ni nu har en strategi, varför lägga den på hyllan för att sedan börja praktiskt arbeta med den om ett halvår? Nej, börja arbeta IDAG. Skapa landningssidor för nya sökord, uppdatera och förbättra de sidor som redan finns. Det är ett arbete som ni förhoppningsvis får resultat av redan innan black friday, i form av bättre ranking på allmänna sökord.

Låt black friday-landningssidorna ligga live hela året

Dölj inte dina landningssidor innan black friday, nej låt dem istället ligga live. Låt Google crawla sidorna och eventuella besökare hitta dit. Det lär inte vara många besökare som kommer in på dessa sidor. Vem söker på black friday i april? Du kan därför sköta allt arbete live på landningssidan. Det kommer ge effekt i din ranking då Google kommer se att sidan funnits länge och dessutom uppdaterats löpande senaste året. Du skulle eventuellt kunna använda så kallade”Coming soon” funktioner som döljer sidans innehåll för besökaren, men då rekommenderar jag att du gör det under tiden du bygger länkar. Jag tycker trots allt att du ska låta landningssidorna ligga live hela tiden.

Jobba med länkar internt

Länkar är viktigt i SEO. Både interna och externa. Så småningom kommer du vilja länka in till dina black friday-sidor. Gör det då från andra viktiga sidor. Dels startsidan såklart, men också sidor där du rankar bra och har mycket trafik. Här kan man t.ex. lägga in en schysst black friday-banner! Detta ska du dock göra när högtiden sakta börjar närma sig.

Fokusera på mobilen

Under de stora högtiderna i USA 2015 så skedde 28% av all onlineförsäljning tack vare en shoppingrelaterad sökning i mobil. Det är tjänstefel att inte ha koll på sin mobilsida under en så stort shoppinghögtid. Se till att eran webbplats presterar och fungerar felfritt i mobilen – annars kommer ni inte tjäna maximalt. Även om många köper sina produkter via desktop så är fortfarande mobil den största researchplattformen, underskatta inte dess inflytande.

Våga tänk bortom nedsänkta priser

Visst är det lockande att ha ett black friday-erbjudande i stil med “25% på allt” eller “Fri frakt hela helgen”. Och det kommer garanterat öka försäljningen så länge du har trafiken och en bra webbplats. Men hur kul är det egentligen? Gör en rolig kampanj som faktiskt kan få lite spridning och locka nya kunder istället. Eller varför inte lansera en ny produkt eller erbjudande? I USA finns ett spel som heter Cards against humanity. Upphovsmakarnas black friday-strategi sticker ut i mängden de senaste åren. 2013 valde de att höja sina priser och göra en grej av det. 2014 sålde de avföring som en protest mot fenomenet black friday och förra året, 2015, så sa de helt enkelt: “Ge oss bara 5 dollar“. Samtliga år har det blivit succé. 30 000 människor köpte avföring och 11 000 personer gav företaget 5 dollar utan att tveka.

Nu kanske man inte ska gå till så extrema höjder som Cards against humanity gjorde. Men det de lyckats med är fantastiskt. Inte bara har de tjänat mer pengar än vad de hade gjort på ett rabatterat erbjudande, utan de har också satt sig själva på kartan genom att bli ett viralt black friday-fenomen. Jag kommer hålla utkik efter vad de hittar på denna fredag!

“We all really hate Black Friday, it’s just kind of a horrible day,” säger Cards against humanitys grundare Max Temkin.

Content och guider

Content is king… Ja, ni har hört allt det där innan. Men det är sant. Även om jul är den ultimata högtiden att göra presentguider inför, så finns det möjligheter även inför black friday. Skriv ihop guider och artiklar med rekommendationer och tips. “De bästa black friday-fynden för tekniktokiga”, “5 deals inom teknik som du inte får missa under black friday” och “Här är black fridays sjukaste erbjudanden inom teknik”. Ja listan kan göras oändligSkriv och skriv och skriv. Dela och annonsera ut i sociala medier när högtiden närmar sig. Dessutom finns det stora möjligheter att få trafik från long tail sökningar i Google: “Black friday erbjudanden teknik”, “black friday iphone rabatt” och så vidare.

Video och bilder

Det är inte bara text som är viktigt inför kommande högtid. Nej, ni som e-handel måste också ha riktigt proffsiga bilder och gärna videos. Med hjälp av video kan ni skapa ett intresse för era produkter. Det är ett bra sätt att attrahera människor som inte ens visste att de ville ha de produkter som ni säljer. Ovanstående guider är perfekta även i videoformat. Sprid sedan dessa videos i sociala medier och lägg upp på youtube.

Men oavsett vilken väg du väljer i din marknadsföring inför Black Friday 2017 så har jag ett råd som jag helhjärtat vill ge dig:

VÅGA VARA ANNORLUNDA!


Vill du ha hjälp med att ta fram en riktigt vass onlinestrategi? Oavsett om det gäller Black Friday, en annan högtid eller bara rent allmänt över hela året så hjälper jag gärna dig att ta fram en strategi i alla digitala kanaler. Tillsammans har vi ett gemensamt mål – att öka DINA affärer! Fyll i formuläret nedan så återkommer jag till dig! 

Ditt namn

Din e-post

Din webbplats

 

Dela artikeln

 

Lämna en kommentar