seo_tips_826

Skriv text som sticker ut

Bra innehåll är bra sökmotoroptimering. En klyscha kanske, men faktum är att det stämmer. Skriv gärna om nåt lite speciellt, eller åtminstone med en lite udda infallsvinkel. Det krävs nämligen en hel del för att sticka ut ur mängden. Och vill du ha inlänkar måste du bli uppmärksammad! Tyvärr räcker det inte längre att bara skriva “Bra, unikt innehåll”. Du behöver skapa innehåll som är bättre än det bästa som du kan hitta när du söker på de fraser du vill ranka på.

Överdriv aldrig

En viktigt sak att komma ihåg är att man aldrig ska överdriva. Vi ser ofta exempel där det “spammas” med sökord i sidtiteln, i texterna etc. Överdriv inte. Skriv normalt och sansat. Skriv alltid för besökaren och i andra hand för sökmotorerna.

Använd korrekta titlar

Skapa en titel som är korrekt, dvs som handlar om din verksamhet. Försök få med dina viktiga ord och stå emot frestelsen att börja med “Välkommen”. Skriv istället en bra mening som nämner nyckelorden, sedan är det heller ingen nackdel att ha med företagsnamnet. Det signalerar ju tydligt vem som är avsändare. Tänk på att din titel ska locka till klick i sökresultatet.

Rubriker och stycken

Varje enskild sida behöver använda unika och tydliga rubriker. Semantiken är viktig så använd gärna h1, h2 osv. för att tydligt markera vad som är huvudrubrik och underrubriker. En bra underrubrik är både säljande och sökmotoroptimerad. Använd stycken flitigt. Formulera rubrikerna personligt, gärna med ett säljande påstående.

Fyll i Meta-Description

Skriv en bra sammanfattning i ”Meta Descriptions”. Denna meta-tag har faktiskt ganska stor betydelse, så skriv en bra förklaring om vad sidan handlar om. Även här gäller att viktiga ord ska finnas med i texten och varje undersida ska ha en unik sammanfattning. Denna sammanfattning ska locka till klick, så argumentera och försök få besökaren att besöka sajten.

Skaffa in-länkar

Så, vad är egentligen en perfekt länk? En perfekt länk är en naturligt uppkommen länk, där någon alltså gillar ditt innehålls så pass mycket så att han eller hon bestämmer sig för att länka. Länken och länktiteln innehåller dessutom nyckelorden, och sidan som länkas är självklart den specifika undersidan som ämnet berör. Det är också oerhört viktigt att sidan man länkar till är On-Page Sökmotoroptimerad. Men det slutar inte där. Länken bör dessutom komma från en relevant sida, som i sin tur också behöver vara sökmotoroptimerad.