ordlista_826

Här hittar du vår ordlista med förklaring av vanliga begrepp. Vill du veta mer ändå? Maila oss så berättar vi gärna mer!

Maila oss!

AdWords

Googles annonseringsprogram. Annonserna som du ser kring resultaten vid en Google sökning.

Black hat

Sökmotoroptimering som tydligt strider mot riktlinjer från ex. Google. Kan skapa kortsiktigt bra resultat, men bestraffas ofta på ett eller annat sätt i slutändan.

Click fraud

Manipulering av klick på Sponsrade länkar för att skapa en kostnad hos ex. en konkurrents kampanjer.

Cloaking

SEO metod där man visar ett annat innehåll för sökmotorerna än vad användarna ser. En s.k. “Black hat”-metod som ofta slutar i avstängning från sökmotorerna.

CPC (Cost per click)

Populärt sätt att ta betalt för annonser online genom att annonsören betalar en viss summa varje gång en användare klickar på annonsen.

Duplicate Content

När ett innehåll på en sida som är alldeles för likt ett innehåll på en annan sida. Detta gör att Google värderar sajter med “duplicate content” väldigt lågt, till skillnad mot om sidan skulle uppfattas som ett original.

Extern länk

Länk som går till en extern webbplats

Frames

Ett föråldrat sätt att bygga webbplatser på som låter dig navigera på sajten samtidigt som vissa delar av sidan är låst, ex. menyn. Sökmotorspindlar har ofta svårt att indexera dessa webbplatser.

Grey Hat

SEO-metoder där det inte är säkert om det rör sig om Etisk SEO eller inte. Oftast så resulterar sådana metoder inte i svartlistning från sökmotorerna, däremot så medför det ofta att sajten hamnar efter i resultaten allt eftersom dessa metoder upptäcks och åtgärdas.

Header tags

Namn för de sex huvudrubriker som finns i HTML: H1, H2, H3, etc. Dessa taggar utgör rubriker i webbinnehållet och används flitigt av sökmotorerna för att snabbt bedöma innehållet.

Joomla

Populärt CMS-verktyg för konstruktion av webbplatser.

Intern länk

Länk som leder till innehåll internt inom den egna webbplatsen.

Inlänk

Länk som finns på en extern webbplats som länkar till den egna sajten.

Keyword spam

Metod som Google upptäcker då du använder för hög densitet av sökord. När du upprepar sökorden för många gånger efter varandra helt enkelt.

Landningssida

Sidan som användaren landar på då han klickar på en länk i sökresultaten.

Long tail

Då en användare söker med längre söksträngar. En metod som ofta önskas för att vara mer nischad. Exempel: Sökordet “Iphone” är ett väldigt generellt begrepp, medans “Iphone 5 32GB 4G” är mer specifikt, en “long tail”-sökning.

Länkbete

En artikel, sida, video eller ett blogginlägg som har skapats för att attrahera många inlänkar.

Länkfarm

En grupp webbplatser som länkar mellan varandra i ett konstruerat sätt för att bygga upp resultat och trustrank på dess sajter. Något som sökmotorer lätt upptäcker nu för tiden.

Länkpartner

Två webbplatser som länkar till varandra.

Länktext

Text som är länkad. Sökmotorer jämför relevansen av länktexten med innehållet på länkens destination.

SEM

Förkortning av “Search Engine Marketing”. Ett samlingsbegrepp för arbetet med att öka synligheten på sökmotorerna. Vilket omfattar Sponsrade Länkar såväl som Sökmotoroptimering.

SEO

Förkortning av “Search Engine Optimization”. Den process som ökar trafiken till en webbplats genom högre placeringar i sökmotorerna. Läs mer om Sökmotoroptimering här.

SNM

Förkortning av “Social Network Marketing”. Annonsering på Sociala Nätverk som Facebook, Twitter, m.m.

CRO

Förkortning av “Conversion Rate Optimization”. “Konverteringsoptimering” på svenska. Arbetet med att få fler besökare att engagera sig när de väl är inne på webbplatsen.

Spider (Spindel)

En robot som söker igenom och lägger till sidor i en sökmotors index.

Title

Taggen “title” i HTML-kodning. Utan tvekan en av de viktigaste komponenterna inom Sökmotoroptimering. Det är den här biten av kod som sökmotorn använder i länken till webbplatsen i sökresultatet och har som grund för vad webbsidan handlar om.

Universellt sök

Begrepp som beskriver sökresultat som inte bara är textbaserade utan även omfattar bildsök, produktsök, kartor, nyheter, m.m.

White hat

SEO-arbete med ett långsiktigt perspektiv och värdefullt innehåll. White Hat tar hänsyn till riktlinjer från bl a. Google. Läs mer om Etisk Sökmotoroptimering.

WordPress

Världens största CMS-verktyg för webbplatser, bloggar och nyhetssajter.