Google och grammatik – påverkar stavning din SEO?

I senaste Whiteboard Friday nämnde Rand Fishkin i förbifarten grammatik som en viktig del av sökmotoroptimering. Det fick mig att fundera för det kändes plötsligt ganska självklart att korrekt stavning och bra meningsuppbyggnad borde påverka hur Google ser på en webbplats. Så tack vare Rand gjorde jag lite egna efterforskningar.

Min första tanke var att göra ett experiment. Att ta några artiklar eller sidor som rankar bra på ett halvsvårt sökord och helt enkelt förstöra den rent grammatiskt. Men då resultatet av ett sådant experiment dröjer, får jag avvakta med att publicera eventuell slutsats. Jag vet heller inte om jag tror att det är ett speciellt bra experiment, det känns genomskinligt att göra massa ändringar till det sämre helt plötsligt. Är det trovärdigt?

Dålig grammatik kan sabotera dina featured snippets

Att få till featured snippets har blivit lite av ett prestigemål inom branschen. Inte nödvändigtvis för att det alltid leder till mycket mer trafik, utan snarare för att det har visat sig vara svårt, och tillvägagångssättet för att lyckas är något diffust. En featured snippet på ett konkurrenskraftigt sökord är på många sätt en imponerande bedrift. Men man ska inte ta det för givet när man väl lyckats – och man ska definitivt passa sig för att göra eventuella ändringar i grammatiken på den berörda sidan. Enligt Rand Fishkin på Moz kan nämligen dålig stavning och grammatik göra att Google tar bort den featured snippet man tidigare förtjänat. Rand hänvisar till egna tester Moz gjort, men tyvärr utan att presentera några konkreta resultat.

Ingen användare gillar särskrivningar

En annan anledning till att stavning och grammatik känns som en given rankingfaktor är användarupplevelsen. Google har varit tydliga med att det tas i beaktning, men hur och hur mycekt är fortsatt oklart.

Med det i åtanke känns det rätt givet att grammatik bör vara viktigt, eller hur? Vem vill läsa en text fylld av särskrivningar, syftningsfel och dålig meningsuppbyggnad? Inte jag i alla fall. Jag kastar utan tvekan bort en text som är slarvigt skriven. Och vips så blir artikelns bounce rate högre.

Frågor jag därför ställer mig:

  1. Grammatik är onekligen viktigt på amerikanska sajter där Google är i framkant. Men hur är det egentligen i Sverige? Har Google kommit lika långt här? Tveksamt.
  2. Är det en direkt rankingfaktor? Eller är det en indirekt rankingfaktor där flera parametrar spelar in för att kunna ge ett mätbart resultat?
  3. Om det nu är en rankingfaktor. Hur stark är den? Om jag optimerar stenhårt enligt konstens alla regler, kommer jag då få sämre resultat än en “sämre” sajt som har korrekt grammatik? Tveksamt.

Men oavsett, du som ansvarar för texter på en eller flera webbplatser: ta en titt på sajten. Håller texterna måttet? Är allting på en korrekt grammatisk nivå? Om inte, se till att åtgärda det. För det kommer sannerligen inte skada. Det mesta tyder på tvärtom.

 

Dela artikeln

 

Lämna en kommentar