4 vanliga missar du gör i AdWords – och 4 enkla knep för att undvika dem

Av den 11 oktober, 2017 - Google AdWords | Inga kommentarer
4 vanliga missar du gör i AdWords – och 4 enkla knep för att undvika dem

Får du inte snurr på din AdWords-annonsering? När du arbetar med AdWords är det viktigt att veta hur siffrorna hänger ihop med varandra och hur du ska tolka dem. Det är också viktigt att ha ett mål med din annonsering, då blir det mycket lättare att avgöra vad som fungerar och ej. I det här inlägget tänkte jag gå […]

3 myter om avvisningsfrekvens (och vad du bör göra för att tolka den rätt)

Av den 22 september, 2017 - Google Analytics | Inga kommentarer
3 myter om avvisningsfrekvens (och vad du bör göra för att tolka den rätt)

Det finns nog få begrepp inom vår bransch som är så missförstådda som bounce rate (eller avvisningsfrekvens som det heter på svenska). Rykten flödar närmast hej vilt, och när de väl får fäste är de också närmast omöjliga att få stopp på. Här kommer därför tre myter om avvisningsfrekvensen som jag tycker att det är dags […]

3 anledningar till varför du ska hålla koll på trafiken till din sajt

Av den 13 september, 2017 - Google Analytics | Inga kommentarer
3 anledningar till varför du ska hålla koll på trafiken till din sajt

Oavsett vilken bransch ditt företag verkar i finns det anledning att hålla koll på trafiken till din hemsida. Oavsett storlek på verksamhet, oavsett hur omfattande din sajt är, kan du tjäna på att informera dig om vad som händer på din hemsida. Vi som konsumenter, men även företag, vill gärna kolla upp andra som vi ska göra […]

Instagram blir transparent: ny uppdatering öppnar upp data från influencers

Av den 8 september, 2017 - Sociala Medier | Inga kommentarer
Instagram blir transparent: ny uppdatering öppnar upp data från influencers

Instagram meddelade redan i juni att de skulle lansera nya funktioner vars huvudsyfte är att göra det lättare för användare att se vilka inlägg som är gjorda i samarbete med företag. Lanseringen i Sverige för de nya funktionerna förväntas ske inom de närmaste veckorna. Den nya uppdateringen är positiv på två sätt för dig som annonsör. Det […]

Facebook Marketplace – så påverkar det dig som annonsör

Facebook Marketplace – så påverkar det dig som annonsör

Precis i dagarna har Facebook släppt sitt marknadstorg, Facebook Marketplace. Det var för ett par veckor sedan som nyheten kom, och som samtidigt inte direkt fick övriga marknadsplatser att skälva – åtminstone inte offentligt. Blockets VD, Jan Prokopec, menar att Blocket själva står för kvalitet tack vare att de tar betalt för sina annonser. Då […]

Google och grammatik – påverkar stavning din SEO?

Google och grammatik – påverkar stavning din SEO?

I senaste Whiteboard Friday nämnde Rand Fishkin i förbifarten grammatik som en viktig del av sökmotoroptimering. Det fick mig att fundera för det kändes plötsligt ganska självklart att korrekt stavning och bra meningsuppbyggnad borde påverka hur Google ser på en webbplats. Så tack vare Rand gjorde jag lite egna efterforskningar. Min första tanke var att göra ett experiment. […]

Ta kunder från dina konkurrenter: 4 sätt att använda Facebook lookalikes

Av den 28 augusti, 2017 - Sociala Medier | Inga kommentarer
Ta kunder från dina konkurrenter: 4 sätt att använda Facebook lookalikes

Hur hittar du nya kunder? Har du fastnat i något slags limbo där du underhåller dina gamla kunder men har svårt att hämta in nya? Det här är dessvärre ett tillstånd som väldigt många e-handlare (och naturligtvis även andra företagare) känner igen sig i. Men det finns smarta lösningar, inte minst genom sociala medier som […]

Möt vår nya praktikant Erik Almér

Möt vår nya praktikant Erik Almér

Vi har redan presenterat vår nya strateg Marcus Rylner. Nu är det därför hög tid att säga hej till höstens andra nytillskott. Det är Erik Almér som de närmsta 10 veckorna praktiserar hos oss som en del av sin masterutbildning, Digital Business, vid Jönköping International Business School. Erik blir således vår andra praktikant här på NOGA som pluggat på JIBS. […]

Välkommen till NOGA, Marcus!

Välkommen till NOGA, Marcus!

Den här veckan kan vi på NOGA presentera två nya ansikten. Dels är det Erik Almér som ska göra sin praktik hos oss i 10 veckor. Men det är också vår nye strateg, Marcus Rylner. Det är den sistnämnda som vi först vill presentera lite närmare. Marcus är en riktigt vass medarbetare med lång erfarenhet inom digitala medier och […]

Nu varnar Google för osäkra sajter – på riktigt

Av den 18 augusti, 2017 - SEO-nyheter | Inga kommentarer
Nu varnar Google för osäkra sajter – på riktigt

Strax efter midnatt plingade det till rejält i inkorgarna hos webmasters och branschfolk runtom i Sverige. Google gick då ut med att i version 62 av den egna webbläsaren, Google Chrome, kommer en tydligare varning visas för de webbplatser som inte klassificeras som säkra i Googles ögon. Det vill säga att det drabbar dem som inte har […]